Prodavnica Marks&Spencer u Stoktonu na Tizu, Engleska, zatvorena u avgustu, jedna je od 100 prodavnica koje će prodavac zatvoriti do 2022. Fotografija: Bendžamin Kvinton za Njujork tajms
Ovaj nekadašnji grad u usponu u okrugu Durham na sjeveroistoku Engleske, bio je jedno vrijeme poznat kao Kraljica sjevera i polazna tačka prve javne putničke željezničke linije u svijetu 1825. godine.
Također je i mjesto gdje je 1880ih Michael Marks, siromašni poljski imigrant, počeo da radi kao ulični prodavac, pokrenuvši tako biznis koji će vremenom postati jedan od najpoznatijih brendova u zemlji – Marks&Spencer. U Stocktonu je otvorena jedna od prvih radnji u zemlji.
M&S je kulturna konstanta u životu miliona Britanaca. Mnoge djevojčice su prve grudnjake kupile baš u M&Su. Trećina zemlje tamo i dalje kupuje svoj donji veš.
Njihove torte „Colin gusjenica“ su sveprisutne na rođendanskim zabavama djece i odraslih, a robna marka slatkiša „Percy Prase“ se prodaje brzinom od 10 prasića u sekundi, odnosno 300 miliona godišnje.
Ali 11. augusta je M&S radnja u ovom gradu zatvorena. Dok pad profita i e-trgovina preoblikuju način prodaje, kompanija će do 2022. zatvoriti 100 radnji – a to korporativno restruktuiranje će se osjetiti u zajednicama.
„Ovo je zapravo kraj jedne ere, a to je tako tužno“, rekao je Jo Harland, 84, dok je sa kolicima za kupovinu prolazio kroz radnju ovog ljeta, prije zatvaranja.
M&S nije jedini britanski brend koji je u problemu. House of Fraser je prošlog mjeseca propala i proglasila bankrot. I Debenhams bi mogao da krene njihovim putem. Profit u John Lewisu je u prvoj polovini 2018. opao za 99 procenata.
Ali M&S je pod napadom sa svih strana. Rivali prodaju jeftiniju, moderniju odeću, supermarketi su poboljšali kvalitet hrane a online kupovina je postala norma.
„Ako krećete iz početka, ne biste kombinirali odjeću srednje cijene sa premijum hranom i malo namještaja“, rekla je Natali Berg, konsultat u NBK Retailu. „Zaglavili su sa poslovnim modelom koji više nije relevantan“.
U maju, lanac je najavio pad profita od 62 posto na oko 67 miliona funti, odnosno oko 87 miliona dolara.
Marks &Spencer samo što nije ispao sa britanske berze 100 najboljih kompanija, što je veliki udarac za kompaniju koja je bila originalni član te liste od 1984. Sa akcijama po cijeni od 282 penija, M&S je sada na posljednjem, 100. mjestu.
„Ovaj biznis počiva na platformi koja je u plamenu“, rekao je predsjedavaući M&S-a Archyn Norman na godišnjem sastanku kompanije. (On i izvršni direktor Steve Rowe su odbili da komentarišu ovaj članak).
Norman je dodao: „Nemamo bi bogom dano pravo da postojimo i ako se ne promijenimo i ne razvijemo ovu kompaniju onako kako želimo, narednih decenija više neće biti M&S-a“.
Osnovan 1884, biznis je počeo da cvjeta kada se Marks udružio sa nekadašnjim kasirom Thomasom Spencerom. Kasnije, u vreme Marksovog sina Simona i njegovog partnera Israela Sifa, je porodični biznis procvjetao.
Lanac prodavnica je nekada egzotične pretmete poput svežeg voća i kašmirskih džempera približio masama. Kupci su na rafovima mogli da vide jela mimo britanskih granica, od mandarina u konzervi 1930ih do avokada 1960ih i piletine Kijev 1970ih.
M&S je uspješno sarađivao sa zvijezdama poput Rosie Huntington-Whiteley i Alexe Chung. Kada je Garret Southgate, koji je Britance doveo do polufinala Svjetskog kupa, stajao na ivici terena u zakopčanom prsluku, društveni mediji su prijeneli da je to bio Marks&Spencerov original i masa je jurnula do prodavnica.
Ali rijetke su saradnje izazvale mnogo interesovanja kod milenijalaca. A sredovječni i stariji kupci i dalje gunđaju zbog slabijeg kvaliteta robe.
U Stocktonu, kraj M&S-a je bio udarac onima koji su zavisili od njegovog prisustva u centru grada više od 100 godina.
„Vidjeli smo mnogo radnji kako se zatvaraju tokom godina, ali i neke investicije u gad“, rekao je Harland, mušterija. „Ali nikada nisam pomislio da će M&S otići“.
(TBT, NYT)