Orson Welles je bio na telefonu. “Šta radiš u četvrtak”, pitao je.
Bila je to 1970. i režiser “Građanina Caina” pozvao je Petera Bogdanovicha da ga zamoli da mu se pojavi u najnovijem filmu “Druga strana vjetra”. Da, znao je da je Bogdanovich zauzet. Ako bi samo svratio na set u četvrtak, insistirao je Welles. Snimanje cijelog filma će trajati najviše nekoliko sedmica.
Četrdeset osam godina kasnije film “Druga strana vjetra” konačno je stigao u kina. Prvi put je u Sjevernoj Americi prikazan 1. septembra na Filmskom festivalu Telluride, zajedno sa dva nova dokumentarca o herkulovskim naporima da se film završi. “Tužno je što Orson nije ovdje da sve ovo vidi”, rekao je Bogdanovich (79) sa scene Palm teatra. “Ili možda i jeste.”
Ljubitelji filma gotovo su odustali od “Druge strane vjetra” koja je ostala nezavršena poslije Wellesove smrti 1985. To je jedan od najpoznatijih filmova koji nikada nisu prikazani zbog problema sa pravima i finansijskih muka, uključujući i propali pokušaj rođaka iranskog šaha da ga finansira.
Spasilačku akciju je na kraju predvodio Frank Marshal, jedan od najmoćnijih producenata Holiwooda. Marshal (71), poznat po tome što nemoguće čini mogućim – zatvorio je Strip u Las Vegasu kako bi snimio “Jasona Bournea”, ostao je smiren kada mu je Steven Spielberg zatražio dodatnih 10.000 zmija za scenu u “Pljačkašima izgubljenog kovčega” i smislio je kako da Clint Eastwood slupa putnički avion za “Salija”. Ako on nije mogao da završi ovaj film, onda ko je mogao?
Kada su producenti konačno obezbijedili finansiranje filma – Netflix je prošle godine uskočio – morali su da prođu kroz više od 100 sati snimljenog materijala (čuvanog u jednom pariskom skladištu) kako bi sastavili film koji je Welles zamislio kao kolaž, sa nekim dijelovima u boji a drugim crnobijelim i scenama snimljenim u raznim formatima (35 milimetara, 16 milimetara, super 8).
“Niko nije znao imamo li dovoljno materijala za film koji će imati smisla”, ispričao je Marshal.
Publika će uskoro sama o tome odlučiti. “Druga strana vjetra” na Netflix i u nekoliko kina stiže 2. novembra. Do sada, kritičari na Tellurideu i u Veneciji, gdje je film prikazan 31. augusta, pozitivno su reagirali. Rane reakcije publike su mješovite – neki su bili oduševljeni a nekima je bio dosadan, što je tipično za Wellesa koji se specijalizirao za polarizirane filmove.
“Druga strana vjetra” je rekonstrukcija zabave (uz snimke koje su navodno snimili gosti) održane u domu Jakea Hanaforda, nekonformističkog režisera, baš pred njegovu smrt. Scene nedovršenog povratničkog filma ostarelog Jakea Hanaforda – prikazane na žurki – preklapaju se sa scenama filma. John Huston, koji je preminuo 1987, igra Hanaforda kao mizoginog alkoholičara. Bogdanovich igra Brooksa Otterlakea, mladog režisera koji postaje bogat i slavan. Oja Kodar, koja je napisala scenario s Wellesom, igra u bizarnom filmu unutar filma.
Rezultat je politički nekorektan grozničav film sa patuljcima, Kodarovom koja igra Indijanku, bar jednom orgijom, drive-in kinom, stavovima ere sedamdesetih o ženama (potrošne) i inkluziji (nepostojeća), uništavanjem lutke, saobraćajnom nesrećom, kockicama leda, fenjerima, puškama i ogromnim falusom napravljenim od žice i postavljenim na pješčanu dinu.
“Bit će interesantno vidjeti kako će ‘Druga strana vjetra’ biti primljena”, naveo je Ray Kelly koji vodi Wellesnet.com u mailu, dok je iz svog doma u Massachusettsu posmatrao online reakcije poslije prikazivanja filma na Tellurideu. “Mnoga najbolja Wellesova dela, uključujući ‘Dodir zla’ i ‘Ponoćne zločine’, izazvala su salve kritika pošto su prikazana. Bilo je potrebno da prođu godine prije nego što su dobila priznanje koje zaslužuju.”
Premijeri u Tellurideu prisustvovala je šarolika grupa ljudi – 21-godišnji student Jack Dorfman koji sebe predstavlja kao ljubitelja Bogdanovichevih filmova, predsjednik američke Akademije filmskih nauka i umjetnosti John Baily, majstor animacije Brad Berd, koji je uradio film “Neviđeni 2”. Prije nego što su se svjetla ugasila, raspoloženje je bio na nivou, ljudi su hvalili Netflix zbog toga što je uletio sa novcem, a Marshal je, oslanjajući se na štap, ćaskao sa prijateljima u sjedištima.
“Radujem se ovom filmu od svoje 12. godine”, rekao je Randy Haberkamp (61), još jedan producent Akademije.
Ali poslije filma, atmosfera je bila primjetno ozbiljnija. Marshal, koji je originalni producent filma, i Bogdanovich vratili su se na pozornicu, kao i filmski stručnjak Josephf McBride, koji u filmu igra mladog filmskog kritičara. Na trenutak se činilo da ih je praznina pogodila: šta sad? Njihova 48-godišnja borba da se film završi i prikaže sada je gotova.
“Sve je ovo na neki način gorko-slatko”, reko je Marshal.
“To je tužan film”, rekao je Bogdanovich. “Ne samo što je Orsonov posljednji film već i izgleda kao kraj svega. Meni liči na kraj svijeta.”
(TBT, NYT)