Kada smo početkom augusta počeli objavljivati analize izvještaja o radu i poslovanju javnih ustanova i preduzeća, javnost je imala prilike vidjeti dimenziju frapantnih manipulacija podacima i činjenicama kojima se služe režimski finansisti kako bi prikrili malverzacije i stvarno stanje u budžetskim firmama. Razotkrili smo zašto režim ne želi da se održi Skupština KS. Ali, nismo ni slutili da će se u slučaju Kliničkog centra Univerziteta u Sarajevu (KCUS) na kraju ispostaviti da se providnom propagandom menadžmenta Prof.dr. Sebije Izetbegović ne prikrivaju samo nestašica lijekova, reagenasa, hrane, rezervnih dijelova… katastrofalna kadrovska politika, mobing, štednja na štetu pacijenata itd. Nakon objavljene ekspertne analize finansijskog izvještaja KCUS-a koji se trebao naći na razmatranju u Skupštini KS , sticajem okolnosti TBT je došao u posjed dokumenata koji ukazuju da je – Izvještaj nezavisnog revizora o finansijskom poslovanju KCUS-a za 2017. godinu prepravljan, čišćen od negativnih pokazatelja, dakle lažiran kako bi se prikrilo stvarno stanje i prevarili zastupnici Skupštine KS i građani !
Anonimna dostava
Izvještaj nezavisnog revizora Grant Thornton iz Banjaluke ima dvije verzije – jednu koju se može naći na web stranici Skupštine KS i po njoj je poslovanje KCUS-a u superlativima, kao da ga je pisala generalna direktorica Izetbegović. Jedna od dilema analize istraživačkog tima TBT-a bila je – kako je moguće da su revizori dali pozitivno mišljenje za poslovanje KCUS-a u 2017. godini, kada ova ustanova nije ispravila niti jedan nedostatak koje su isti revizori utvrdili za 2016. godinu, a za šta je KCUS dobio negativno „mišljenje s rezervom“ !? Nakon pomenutog teksta od 8. augusta odgovor je ubrzo stigao. U anonimnoj pošiljci TBT-u je dostavljen prvobitni, „nefrizirani“ revizorski Izvještaj nezavisnog revizora. Već nakon prve uporedne analize dostavljenog teksta i onog objavljenog na linku Kantona Sarajevo bilo je jasno da je zastupnicima Skupštine KS, koji bi o izvještajima javnih komunalnih, zdravstvenih i drugih ustanova trebali raspravljati 9. oktobra ustvari podvaljen „prečišćeni“, reducirani tekst. Prema istom u KCUS-u je sve o.k. Krenimo redom…
Istraživački tim TBT konstatirao je da postoje dva izvještaja nezavisnog revizora o poslovanju KCUS-a u 2017. godini (faksimil 1) datirani 31.12.2017. godine. Već na početku uočavamo temeljnu razliku: u anonimno dostavljenoj verziji (u čiju objektivnost nema sumnje obzirom na već poznate činjenice o KCUS-u) evidentno je da je dato „mišljenje s rezervom“ tj. negativno. Navodi se da su zamjerke obrazložene u četiri tačke (faksimil 2a). Nasuprot tome je zvanična verzija izvještaja, koja sadrži „mišljenje“ u kojem stoji da „finansijski izvještaji fer prikazuju u svim materijalno značajnim aspektima finansijski položaj Ustanove… i njenu uspješnost“ (faksimil 2b)! Ni do kraja teksta nema ozbiljnije zamjerke KCUS-u… bez obzira na sve poznato (vidi link Skupštine Kantona Sarajevo od 288. strane: https://skupstina.ks.gov.ba/sites/skupstina.ks.gov.ba/files/izvjestaj_kcus_0.pdf).
Uštede na pacijentima prikazali kao dobit, a knjižili kao „prihod“
Međutim, „neprečišćeni“ tekst otkriva šta su pokušali sakriti od javnosti. Zapravo se radi koliko o nemoralnoj, toliko i o nezakonitoj radnji – kako bi prikazali poslovanje što pozitivnijim, menadžment KCUS-a na čelu sa Sebijom Izetbegović i uz nesumnjivo učešće njenih eksperata za finansijske mahinacije Muvedete Čedić-Butmir (pod istragom za ranije malverzacije), Amre Karić i drugih, milionske tranše dobijene od ZZO Kantona i Federacije nisu trošili na pacijente, obnovu kapaciteta i opremu (to je nemoralno), nego su novac štedili i zatim prikazali kao pozitivan finansijski rezultat ustanove ! A to je nezakonito sa stanovišta ugrožavanja zdravlja građana BiH.
Tako je menadžment KCUS-a, prema tački 2 necenzuriranog izvještaja, u ukupan prihod od učinaka rada uračunao i tranšu dobijenu od ZZOiR FBiH „po osnovu preuzimanja lijekova u iznosu od 23.823.938 KM“, iako se ova sredstva po propisima ne mogu u ukupnom iznosu uračunati u prihod od prodaje učinaka. Također je prihodu pridodat novac dobijen od ZZO KS od „1.350.000 KM, namijenjen za finansiranje laboratorijske dijagnostike neophodne za davanje konzilijarnih mišljenja, te za finansiranje povećanih troškova dijabetološke dijagnostike i za druge usluge.“ Međutim, navodi se i da ta sredstva nisu potrošena (faksimil 3) i naznačavaju prekršeni propisi pri takvom finansijskom knjiženju usljed kojeg to „može imati uticaj na iskazani rezultat tekućeg perioda“. Jasno je da revizori dovode u sumnju tačnost ukupnog finansijskog bilansa KCUS-a i otkrivaju da je menadžment štedio novac namijenjen – lijekovima, laboratorijskoj i dijabetološkoj dijagnostici !!!
Nadalje, u tački 2, revizori navode da je KCUS u prihode od učinaka upisao i 3 miliona KM dobijena od Federalnog ministarstva zdravlja i to za „sanaciju zdravstvenih ustanova“. Od tog novca menadžment Prof.dr. Izetbegović nije za tu svrhu utrošio ni polovinu, već samo 1,2 miliona KM. Ostatak su navodno planirali utrošiti za nabavku aparata za magnetnu rezonancu (MRI), ali – nisu, nego je ta ušteda (1,8 mil. KM) pripisana u prihode! Revizori opet konstatiraju prekršaj tj. da „navedeno priznavanje prihoda nije u skladu sa članom 79. Pravilnika o računovodstvenim politikama… što može imati uticaj na iskazani rezultat tekućeg perioda“ (faksimil 4).
Kapital neuknjižen i proizvoljno prikazan
Na koncu, i kao najmanji grijeh, revizori u tačkama 3 i 4 otkrivaju da finansisti KCUS-a nisu proveli procedure za umanjenje vrijednosti imovine (nekretnine, oprema, zalihe) zahtjevane po međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS 36) pa tako efekti umanjenja vrijednosti sredstava nisu evidentirani do 31.12.2017. godine. Osim toga, ni prikazana vrijednost osnovnog kapitala ne slaže se sa evidencijama Općinskog suda u Sarajevu, gdje zapravo nije uknjiženo ništa! Istini za volju, ove dvije stavke se kao neriješena pitanja ove ustanove vuku već godinama. Čak je to navedeno i u friziranom izvještaju, ali pod tačkom „Isticana pitanja“, a ne kao „Osnova za mišljenje s rezervom“ što je vrlo bitna razlika.
Čemu je služilo lažiranje prethodnih finansijskih pokazatelja ? Odgovor je samo jedan – u svrhu lažnog prikazivanja što boljeg poslovanja i radi argumentiranja već ofucane mantre Prof.dr. Izetbegović „o 100 miliona duga od kojih je vraćeno 82 miliona“. Niti je dug bio toliki, niti je toliko vraćeno, niti je poslovanje KCUS-a tako dobro kako se želi prikazati friziranim i cenzuriranim izvještajem koji se ovih dana planira podvaliti zastupnicima Skupštine KS.
Jedna rečenica iz izvornog revizorskog nalaza objašnjava i zašto je on morao biti prepravljen. „Uvjereni smo da su revizorski dokazi koje smo prikupili dostatni i primjereni kao osnova za izražavanje našeg mišljenja sa rezervom,“ kaže se na kraju primjedbi (faksimil 5) i to jednostavno nije smjelo doći pred zastupnike Kantonalne skupštine, gdje je opozicija pred kraj mandata samo čekala povod da nakon odbijanja izvještaja smijeni korumpirana rukovodstva javnih preduzeća i uglavnom marionetske SDA-direktore. A kako je došlo do cenzure revizorskog izvještaja posebna je priča.
Naime, kada je početkom ove godine nezavisna revizorska kuća Grant Thornton iz Banjaluke, čiji vlasnik je inače Aleksandar Džombić, osoba od povjerenja i Milorada Dodika, i Sebije Izetbegović (!), sačinila revizorski izvještaj, generalna direktorica je pobjesnila i na revizore, i na svoj kabinetski tim. Izvori TBT-a otkrivaju da su menadžmenti KCUS-a i ove revizorske kuće tada održali mučne i burne sastanke na kojima je Izetbegović ultimativno tražila „da se revizorski izvještaj očisti od gluposti i izbaci mišljenje s rezervom!“ Naravno, u svom stilu generalna direktorica je prijetila, ucjenjivala… te je u martu objavljen izvještaj po njenom ukusu –„u KCUS-u sve savršeno funkcionira.“
TBT se, došavši u posjed dvije verzije revizorskog izvještaja i ocjenivši da rasvjetljavanje stvarnog stanja o poslovanju KCUS-a jeste od javnog interesa, prema Zakonu o slobodi pristupa informacijama u BiH obratio najprije autoru izvještaja – revizorskoj kući Grant Thornton sa zahtjevom za pojašnjenje okolnosti postojanja dva suštinski različita teksta. Naravno, sada u zvaničnoj komunikaciji smo odbijeni formulacijom da „nismo u mogućnosti davati komentare i obrazloženja bez prethodne saglasnosti ugovorne strane“ (faksimil 7).Razumljivo je da ni „ugovornoj strani“ sa Koševa ni na kraj pameti nije bilo da nam pruži bilo kakav odgovor o svemu ovome, što je i inače redovni odnos KCUS-a i Prof.dr. Sebije Izetbegović prema medijima, izuzimajući režimske. I tu bi cijeloj priči bio kraj da se nedavno nije dogodila nova finansijsko-pravna mahinacija na KCUS-u tokom tendera za izbor revizorske kuće koja će supervizirati poslovanje Kliničkog centra za 2018. godinu.
Tender oboren da bi se naštimao !
Naime, tokom ljeta KCUS je formalno i po Zakonu o javnim nabavkama raspisao tender za izbor revizora za ovu godinu. Ovdje je nebitno koji revizori su se javili na javni poziv jer je menadžment KCUS-a početkom septembra, samo dva dana prije zakazanog otvaranja ponuda, poništio tender !? Razlog je, kako saznajemo, činjenica da preferirani revizor – Grant Thornton – sada nije ispunjavao tenderski uvjet o obaveznom broju certificiranih revizora. A nema dovoljno revizora, jer je prethodno kooperantska revizorska kuća REVSAR iz Sarajeva prekinula raniju saradnju sa Grant Thorntonom, kako saznajemo, upravo zbog spornog friziranja izvještaja za 2017. godinu! O svemu ovome TBT je uputio i REVSAR-u zahtjev da zvanično komentiraju naše informacije, ali do zaključenja teksta nismo dobili odgovor.
Iz ovoga je očigledno da menadžment KCUS-a preferira Grant Thornton upravo zbog njihove spremnosti da udovolje željama klijenta, a što je finansijskim akrobatima sa Koševa jako bitno. Očito je da su neki nezavisni revizori zaista nezavisni te nisu spremni prikrivati ničije finansijske mahinacije pa makar to bila i „Predsjednikova Supruga“ i kandidat SDA za Parlament FBiH. Stoga ne bi bilo iznenađenje da se na ponovljenom tenderu naštimaju uslovi koje će željeni revizor moći ispuniti. A da zatim u narednom revizorskom izvještaju o poslovanju KCUS-a za 2018. godinu ponovo „sve savršeno funkcionira“ bar za skupštinske zastupnike.
Glasanje o izvještajima ili nedostatak kvoruma ?
Naredna i možda posljednja sjednica aktuelnog saziva Skupštine KS zakazana je za 9. oktobar, dakle dva dana nakon izbora. Na dnevnom redu će ponovo biti rasprava i glasanje o izvještajima javnih preduzeća i ustanova. I glasaće se ako poslanici SDA i prateća većina ponovo ne izađu u hodnik i obore kvorum. Javnost treba znati da, kada SDA nešto ne želi usvojiti ili objaviti, njeni zastupnici i sateliti izađu u hodnik i bezobrazno sjede ili ispijaju kafe dok predsjedavajuća Ana Babić ne konstatira da nema kvoruma i da se rad prekida. (Tako je prije nekoliko dana spriječen izbor Prof.dr. Ismeta Gavrankapetanovića na čelo Ljekarske komore.) Kako god bude, i javnost i zastupnici trebaju znati da će se na glasanje staviti samo skraćena verzija revizorskog izvještaja o KCUS-u (u sklopu sveukupnog godišnjeg Izvještaja o radu i poslovanju), očišćena od najrelevantnijih finansijskih podataka o poslovanju! Tada će već biti poznati i rezultati općih izbora pa će i to uticati na zbivanja u kantonalnoj skupštini tj. možda počnu funkcionirati neke nove koalicije…
Obzirom da se efekti istraživačkog novinarstva završavaju na objavljivanju podataka od javnog interesa, da u cijeloj ovoj priči po našoj procjeni ima elemenata krivičnih djela falsifikata, zloupotrebe položaja, obmanjivanja građana i državnih organa KS u pitanjima od javnog interesa, a da je vrlo neizvjesno da li će Skupština KS na zasjedanju 9.10. učiniti išta iz svoje nadležnosti, TBT će svu raspoloživu dokumentaciju dostaviti Tužilaštvu KS uz prijavu i zahtjev za zakonsko postupanje.
(TBT, Istraživački tim)
Vezani članak: Razotkrivanje (2), vidi link: https://thebosniatimes.ba/19186/ekskluzivno-zasto-nije-odrzana-skupstina-kantona-sarajevo-rezim-sprijecio-odbijanje-izvjestaja-o-radu-javnih-preduzeca-i-ustanova-i-smjene-svojih-direktora-2/