Predviđanja kako će vještačka inteligencija preoblikovati gdje, kako i da li će ljudi raditi ne manjka.
Ali veliki AI projekti poput automobila bez vozača ili humanoidnih robota još uvijek nisu postali komercijalni. Međutim, mnogo skromnija verzija tehnologije postaje sve prisutnija u pomoćnim, manje važnim poslovima.
Novi softver automatizira dosadne kancelarijske poslove poput računanja, naplate, isplate i korisničke službe. Programi skeniraju dokumenta, unose cifre u tabele i provjeravaju tačnost korisničkih podataka.
Tehnologija je tek u začetku ali će biti sve bolja. Za sada, u pilot projektima fokusiranim na proste radnje, vještačka inteligencija često oslobađa zaposlene dosadnih zadataka a ne uzima im posao.
Botovi mahom prate jednostavna pravila i donose da ili ne odluke. Od njih se ne očekuju odluke na višem nivou koji zahtijeva rasuđivanje. „To je najmanje inteligentni oblik AI“, kaže Thomas Davenport, profesor Babson koledža u Massachusettsu.
Ali velike tehnološke kompanije poput IBM-a, Oraclea ili Microsofta počinju ulaziti u ovaj posao, često u partnerstvu sa startupovima koji se bave robotiziranom automatizacijom. Vrijednost dva glavna startupa, UiPath i Automation Anywhere se procjenjuje na preko jednu milijardu dolara.
„Ovo je početak talasa AI tehnologija koje će podstaći ekonomiju u narednoj deceniji“, kaže Ritch Wong iz Accela, firme iz Silikonske doline koja nudi preduzetnički kapital.
Gotovo 60 posto kompanija sa prihodima većim od milijarde dolara imaju bar poneki pilot program u kome se koristi robotizirana automatizacija, pokazalo je istraživanje konsultantske kompanije McKinsey&Company.
Kompanije koje koriste softver prednjače na listi. Među njima su General Motors, BMW, General Electric, Unilever, Mastercard, Cisco, Google.
Državna auto osiguravajuća kuća u Columbusu, Ohio je počela sa prvim projektom automatizacije prije dvije godine. Danas ima 30 softverskih programa koji rade sporedne poslove čime se procjenjuje da štedi 25.000 sati ljudskog posla godišnje. Holly Uhl, tehnološki menadžer, procenjuje da će se za dvije godine broj botova u kompaniji udvostručiti na 60 a da će broj ušteđenih sati utrostručiti na 75.000.
Smanjenje broja radnih mjesta, kaže ona, nije plan. Cilj kompanije koja nudi osiguranja za automobile, firme i radničke nadoknade, je da poveća produktivnost.
Ul kaže da je njena poruka radnicima: “Ovdje smo da vam budemo partner u pronalaženju onih zadataka koji vas izluđuju”.
Ali stručnjaci kažu da će novi AI softver na kraju ipak dovesti do ukidanja radnih mjesta.
Forrester Research procjenjuje da će do 2021. tehnologija robotske automatizacije raditi ekvivalent poslova za gotovo 4,3 miliona ljudi. Botovi će možda raditi neke poslove koje ljudi nisu radili a ljudi koje su botovi istisli sa pozicija će možda moći da odu na druga radna mjesta.
“Ali ovi inicijalni botovi će biti sve bolji a broj poslova koje će raditi će se povećavati”, kaže Craig Le Clair, analitičar u Forresteru. “Za radnike, to će biti mješavina automtiziranih dividendi i muke”.
(TBT, NYT)