Južnoafričke tradicije sukobile su se nedavno sa modernim senzibilitetom kada je nastavnik iz istočnog Kejpa organizovao nastup polugolih učenica, čiji se snimak proširio po društvenim medijima.
Nastavnik je tvrdio da je nastup bio kulturni omaž etničkoj grupi Kosa ali je izazvao bijes ministarstva obrazovanja koji ga je nazvao iskorištavanjem. Drugi su zatražili otpuštanje nastavnika.
Bura koja je uslijedila osvjetlila je nejasan tretman rodnih pitanja u zemlji gdje ustav garantuje široke slobode koje su u sukobu sa visokom stopom silovanja i drugog nasilja nad ženama.
A poklopila se i sa debatom o načinu na koji se historija predaje u često problematičnim školama Južne Afrike – gdje kulturna pitanja često imaju politički značaj i gdje postoje pozivi da ovaj predmet bude obavezan.
Mnogo detalja vezanih za polugolu epizodu ostaje nejasno, poput toga da li su roditelji učenica pristali na predstavu i da li zvaničnici planiraju neke akcije.
Nastavnik je listu Daily Dispach rekao da su „oni ponosni na Kosa tradiciju i Kosa žene i djevojke“.
Ali ministarka osnovnog obrazovanja Endi Motšega okarakterisala je nastup kao „potpuno neprikladan“ i dodala da bi nastavnici „morali to da znaju“.
„Apsolutno je u redu biti ponosan na svoju kulturu i nasljeđe. Ali nije bilo potrebe da ova djeca nastupaju potpuno gola. To nedostojanstveno ponašanje je suprotno vrijednostima naše kulture“, rekla je ona.
Nastavnik je navodno želio da ilustruje tradicije druge najveće etničke grupe u Južnoj Africi tako što je organizovao učenice da plešu u malenim keceljama poznatim kao ikcijo, golih grudi i zadnjica.
Polugoli ples se svake godine izvodi u drugim ruralnim društvima u Svazilendu i provinciji Kva Zullu Natal u Južnoj Africi.
Ali, jedan čitalac sitea Daily Dispatch-a je napisao: „Ovo mora da prestane. Kada ljudi slijepo prate ‘kulturu’ oni čak i ne znaju porijeklo ili razloge te kulture. A porijeklo je često vezano za iskorištavanje“.
Izvještaj koji je ovog mjeseca objavilo Ministarstvo osnovnog obrazovanja o tome kako se historija predaje u južnoafričkim školama pokazuje srž ove rasprave.
U zemlji koju je prošlost dugo progonila i koja se suočava sa posljedicama rasizma, kolonijalizma i aparthejda, „malo pažnje se posvećuje rodnim pitanjima“, navodi se u izvještaju.
Decenijama pošto je Nelson Mandela postao prvi crni predsjednik 1994. navodi se da je „prethodni naglasak na ‘velike bijele” ljude samo zamijenjen ‘velikim crnim ljudima'“.
(TBT, NYT)