Napušten avion bez motora nagrizlo je vrijeme na pisti u Kipru. U istom takvom uništenom stanju je i obližnji hangar. Razbijena stakla, prašina, hrđa i trava koja raste posvuda, svjedoče o propadanju nekoć modernog, posjećenog i užurbanog Nikozija međunarodnog aerodroma.
Već 44 godine ovaj je aerodrom zatvoren i svjedok je zapravo tužne i turbulentne priče Kipra, mediteranske zemlje, podijeljene od ljeta 1974. godine. Bivša britanska kolonija Kipar svoju je nezavisnost stekla 1960. godine. 1974. godine grčka je vlada podržala pokušaj smjenjivanja tada izabranog predsjednika Kipra. Tijekom posljednjih decenija bio je predmet sve većih oštrih rasprava između grčke većine i turske manjine na ovom otoku.
Od turske invazije 1974. godine zemlja je zapravo podijeljena na veći međunarodno priznati južni dio nastanjen uglavnom Grcima i manji sjeverni dio, samoproglašenu Tursku Republiku Sjeverni Kipar. Državu koja zauzima jednu trećinu otoka Kipra priznala samo Turska. Kopnenu granicu dijeli samo s međunarodno priznatom državom na Kipru, odnosno Republikom Kipar. Glavni grad službeno je Nikozija.
Problem statusa ovog teritorija je kamen spoticanja EU, Grčke i Kipra s jedne i Turske s druge strane. Podjela je ostala i danas, a UN patrolira zonom razdvajanja, tampon zonom.
Aerodrom se nalazi upravo u toj zoni, poznatoj pod nazivom “zelena linija”. Pristup javnosti je ograničen, budući da je aerodrom dio šireg kompleksa u kojem se nalazi i sjedište UN-ove mirovne misije.
Sudbina je to koja je daleko od njegovih davnih i slavnih dana. Nakon decenija korištenja uglavnom za vojne potrebe, međunarodna aerodrom Nikozija službeno je otvoren 1968. godine. Posebni dodatak joj je bio i jako moderna i tehnološki napredna zgrada terminala s mnoštvom restorana i trgovina.
Izgrađena je kako bi postala turistička atrakcija, što je te 1973. godine s 800.000 putnika i bila. No za vrijeme krize 1974. godine postala je glavna meta turske vojske pa je njezina komercijalna aktivnost prekinuta. Zračne napade slijedile su teške i smrtonosne borbe u njegovoj blizini između turskih i grčkih snaga, piše CNN.
UN je intervenirao, a kada je sredinom augusta 1974. godine proglašen prekid vatre, aerodrom je postao UN-ovo zaštićeno područje i dio tampon zone.
Novi aerodrom, Međunarodni aerodrom Larnaka (LCA), otvoren je 1975. godine u Republici Kipar nakon zatvaranja Nikozije, a slijedila je 1983. godine Međunarodni aerodrom Paphos (PFO).
1977.godine, uz odobrenje UN-a, posljednji komercijalni letovi napustili su aerodrom Nikozija, a tada su tri aviona, napušteni od invazije 1974. godine, odletjeli u London.
No do danas putnički avion Trident Sun Jet Cyprus Airwaysa ostao je nepomičan između hangara i zgrade terminala koje je potpuno uništio zub vremena. Po podacima UN-a motori s aviona uklonjeni su tokom vojnih napada 1974. godine, i iskorišteni za popravak drugog aviona.
Napušteni kompleks aerodroma upotrijebljen je kao jedno od mjesta za pokretanje pregovora kako bi se pronašlo rješenje kompleksne situacije na otoku, a djeluje i kao sjedište mirovnih snaga UN-a na Kipru.
No mir je zapravo nedostižan, a srušeni zidovi aerodroma i napušteni kompleks samo su snažan znak i simbol duge, decenijama stare podjele otoka.
(TBT)