Smješten u srcu Perzijskog zaljeva, Bahrein je žarište stranih ulaganja i košnica trendova. Kao regionalni pionir pametne ekonomske raznolikosti, ova ostrvska nacija ostvaruje značajan napredak u sklopu programa Economic Vision 2030. 2017. strane investicije obuhvatile su nekoliko strateških sektora rasta, uključujući informacijske i komunikacijske tehnologije, proizvodnju, turizam i finansijske usluge. Taj se uspjeh uglavnom pripisuje izrazito prijateljskom regulatornom okruženju, naprednoj infrastrukturi te produktivnoj i talentiranoj radnoj snazi koja je “među najobrazovanijima u zaljevskoj regiji “, kaže Abdul Hussain bin Ali Mirza, ministar za električnu energiju i vode.
Kompanije kao ključni akteri
U značajnoj priči o uspjehu, Aluminij Bahrein (Alba) prepoznaje talente svojih ljudi do te mjere da je 85% radne snage lokalno. Alba se dosljedno drži u vrhu kao jedna od vodećih talionica aluminija na svijetu, a 2018. će, po svemu sudeći, biti još jedna izvanredna godina, uz razvoj svog Projekta za proširenje trake 6. Tim Murray, izvršni direktor Albe, to označava prekretnicom koja će Albu pozicionirati kao najveću talionicu aluminija na svijetu. Po završetku, proizvodnja će dosegnuti kapacitet od 1,5 miliona tona godišnje. Vodeća uloga Albe u privredi kraljevine odavno je prepoznata a pod Murrayevim vodstvom cvjeta. Koliko je ona važna, dokazuju i brojne nagrade u 2017. godini. Slično tome, Hidd Power Company (HPC) također je dinamičan biznis i također značajno doprinosi razvoju kraljevine. HPC Bahreinu obezbjeđuje sigurnu vodu i energiju, te besprijekorno odgovara na sve zahtjeve i izazove zemlje koja se ubrzano razvija. HPC krasi i odlika ekološki svjesne firme. Kako kaže CEO Yahya Bin Yunus, “Razvijanjem snažne kulture svijesti i odgovornosti HPC inspirira nove generacije da postanu ekološki svjesne, stvarajući tako uspješan društveni etos ‘zelenog življenja’ za čišći i zdraviji Bahrein.”
Nacija inovatora i poduzetnika
Tamkeen kroz poticanje ekonomskog rasta i diversifikacije te podržavanje privatnog sektora Bahreina i njegovih građana poslovanje zemlje smješta na svjetsku scenu
Više od 6.000 sudionika učestvovalo je u Sedmici globalnog poduzetništva u Bahreinu – što je svakako dokaz, kako navodi dr. Ebrahim Mohammed Janahi, CEO Tamkeena, da je Bahrein “Nacija inovatora i poduzetnika”. Tokom događaja najavljeno je da će Bahrein biti domaćin prestižnog Kongresa globalnog poduzetništva 2019., što je rezultat otvorenog stava prema globalnom poslovanju i promociji poduzetništva, kaže Janahi. Također dodaje: “Dok se svijet kreće prema značajnom privrednom preobražaju, s novom potrebom da zadovolji zahtjeve novih sektora, Tamkeen preduzima inicijative kako bi zadovoljio zahtjevima kako pojedinaca tako i kompanija”.
U suradnji s raznim agencijama i organizacijama, kao i savjetodavnim komitetima koji omogućuju poticaje iz privatnog sektora, Tamkeen nudi širok raspon programa za preduzeća, u područjima koja uključuju razvoj poslovanja i obuku. Ona također dodjeljuje grantove i finansijsku pomoć firmama te ulaže u njih. Osim toga, trenira i educira građane kako bi im pomogla da postanu konkurentni kandidati na tržišu rada u kraljevini. Organizacija je već uložila 904 milina dolara u svoje programe, a rezultati su impresivni. “Od 2007. Tamkeen je pomogao oko 10% bahreinskih biznisa i 56% potpuno novih registriranih firmi,” kaže Janahi.
Organizacija je jednako efikasna za građane Bahreina, kaže Janahi: “37% osoba prošlo je kroz Tamkeenove treninge, a našim programima zapošljavanja otvoreno je više od 9.000 radnih mjesta i zabilježeno je povećanje prosječne plaće za 17%, zahvaljujući našoj obuci i programima podrške.”
Kako bi osigurali kvalitetu usluge, zadovoljstvo kupaca i rezultate, Tamkeen redovno osvježava strategiju. 2018-20., bit će usmjeren na diversifikaciju, ubrzanje isporuke i održivost, istovremeno ulažući više u razvoj bahreinskog poslovnog ekosistema, mehanizme finansiranja, inovacije, širenje tržišta i treninga, i sl. Tamkeen se također širi na međunarodnom nivou, naročito na preduzeća koja mogu ponuditi značajne mogućnosti ulaganja ili prijenosa tehnologije. “Kako bi razvoj privrede doveli do maksimuma, naša investicijska podrška proširena je i na domaće projekte u vidu zajedničkih projekata s renomiranim međunarodnim igračima,” kaže Janahi.
Transformacija telekomunikacija i poticanje rasta u Bahreinu
Od 2010. godine, VIVA Bahrain aktivno učestvuje u pružanju najsuvremenijih telekomunikacijskih usluga u regiji
Kao najviše kotirana arapska država prema indeksu razvoja ICT-a, Bahrein je lider u telekomunikacijama. S 4G mrežom u cijeloj zemlji, ima 100%-ni pristup mobilnom internetu. Za to je odgovorna kompanija VIVA Bahrain, podružnica Saudijskih telekomunikacija, pokrenuta 2010. godine. “Ušli smo u Bahrein s vizijom preobrazbe nacionalnog telekomunikacijskog krajolika i postavljanja čvrstog temelja za budućnost. Naš uspjeh danas je svjedočanstvo toga,” kaže CEO VIVA-e Ulaiyan Al Wetaid. Od ulaska u bahreinski sektor telekomunikacijskih usluga, VIVA nezaustavljivo raste i postaje tržišni lider, zahvaljujući “jedinstvenom iskustvu, znanju i viziji”, kaže Al Wetaid.
“U dinamičnoj industriji kao što je naša, morali smo ulagati u infrastrukturni razvoj kako bismo usvojili najnovije tehnologije i pametna rješenja koja pomažu jačanje globalnog položaja Bahreina u telekomunikacijama i informacijskim i komunikacijskim tehnologijama.”
“VIVA Bahrain se pozicionirala kao lider na polju inovacija pružajući niz sasvim novih proizvoda i usluga za pomoć pojedincima i poslovnim klijentima. Mi omogućavamo postojanje pametnog grada. Pružamo više od samih proizvoda, stvaramo ekosisteme koji pomažu kraljevini na njenom putu da se postepeno pretvori u ‘Smart’ Bahrein,” pojašnjava Al Wetaid. Osim što ima pozitivan učinak na telekomunikacije, VIVA ima ulogu u širem razvoju Bahreina, kroz ulaganje u korporativne programe društvene odgovornosti. Ona se fokusira na inicijative koje podržavaju zajednicu u cjelini, unapređuje društvu u tehnološkom smislu, minimizira štetu na okoliš ili nudi obrazovanje. Kao što Al Wetaid kaže: “Predani smo održivom razvoju lokalnih zajednica i širenju kulture inovacija dalje od naših kupaca i širom cijelog Bahreina”.
Savršena ostrva za odmor i poslovne susrete, kao i investitore u turizam
Nudeći historiju, suvremenost, lahku dostupnost i visoku vrijednost, Bahrein je sada čvrsto na karti turističkih posjeta i događaja
Turizam u Bahreinu cvjeta. Prvih devet mjeseci 2017. godine posjetilo ga je 8,7 miliona turista, što je za 13% više u odnosu na 2016., priopćila je Turistička zajednica Bahreina (BTEA). Turizam je i žarište za investitore, a do decembra 2017. više od 13 milijardi dolara uloženo je u sektor. Ovo nije iznenađujuće jer je jedina ostrvska zemlja u regiji koja nudi raznolike ekosisteme na kopnu i u moru, uz bogatu mješavinu povijesnih lokaliteta i luksuznih sadržaja. “Kada stojite u našoj 4500 godina staroj tvrđavi, možete vidjeti moderni Bahrein. Imamo spektakularan kontrast starog i novog,” kaže CEO BTEA-e šeik Khaled bin Humood Al Khalifa. Sektor za organizaciju sastanaka, konferencija, izložbi i poticaje naročito raste. Al-Khalifa vjeruje da je razlog, između ostalog: “Vize za poslovne događaje se izdaju unaprijed i možete boraviti u vrhunskim hotelima po mnogo povoljnijoj cijeni nego negdje drugo.”
BTEA promovira i prati turizam i događaje, te pomaže investitorima u tom sektoru, s ciljem “da što je više moguće doprinese privredi Bahreina,” ističe Al Khalifa; “Naša strategija se temelji na četiri postulata: pristupačnosti, smještaju, atrakcijama i svijesti.” Kako bi se poboljšao pristup, glavni aerodrom se proširuje, poboljšava infrastruktura luka kao i drumska povezanost sa Saudijskom Arabijom. “Pokušavamo otvoriti vrata i dočekati sve,” dodaje Al Khalifa. Bahrein ima brojne atrakcije, među kojima je i Grand Prix Formule 1, ali ulaže u još toga. Na primjer, grade se ogroman novi izložbeni i konferencijski centar te luksuzni trgovački centri, a novi Medicinski centar Kralj Abdullah privući će medicinske turiste.
Kako bi se povećala svijest, BTEA je otvorila sedam međunarodnih ureda i “razvija našu međunarodnu strategiju, s fokusom na mjesta s kojima imamo izravne letove Gulf Airom,” kaže Al Khalifa. Dio ove strategije bit će informiranje na globalnom nivou o tome što Bahrein čini tako posebnim: “Naši ljudi su naša glavna prednost. Poznati su po tome što su gostoljubivi, originalni i uvijek prijateljski raspoloženi.”
(TBT, FP, Prevela Jasmina S. Drljević)