RELIGIJA
U pojedinim regijama
u Rusiji muslimani su uskladili svoj način života s islamskim
pravom, odnosno pozivaju se na šerijatski zakon. A to je u kontradikciji s
ruskim zakonodavstvom.
Džamija u Kazanju,
glavnom gradu Tatarstana
Jako ograničena prava žena, poligamija i
sklapanje braka s maloljetnicama, takozvana “ubojstva iz časti” ili pak
krvna osveta – to su samo neki od primjera kršenja ruskog prava
u pojedinim regijama Ruske Federacije u kojima žive pretežito muslimani. No,
predstavnici tamošnje moćne elite toleriraju takvu vrstu kršenja ruskog prava,
često uz obrazloženje da se moraju
poštivati islamske
tradicije.
“Na Volgi,
kao i u Tatarstanu i Baškortostanu, šerijatski zakon je
nešto što je već odavno prošlost, ali na
Sjevernom Kavkazu se zaista primjenjuje”, kaže Ahmet Jarlikapov
iz moskovskog Instituta za međunarodne odnose. Tako u brdskim područjima Dagestana,
pojašnjava on, postoje
i šerijatski sudovi čije je suce birala
lokalna zajednica. Jarlikapov pojašnjava da rad tih sudaca nadzire jedno
vijeće muslimanskih učenjaka. “U
pravilu se ti sudovi ograničavaju na sitna kriminalna djela ili svađe između supružnika. Često se tu radi i
o podjeli imovine nakon razvoda”, kaže Jarlikapov. Ali
ti sudovi, kaže taj stručnjak za Kavkaz, nisu kompetentni jer u
toj regiji je vrlo malo dobrih poznavatelja islamskog prava.
Pitanja nasljedstva
i razvoda
Ljudi često šerijat sami
primjenjuju kako bi riješili međusobne konflikte,
ali mnoge predodžbe – na primjer one koje se tiču obiteljskog
prava – se veoma razlikuju u islamskom i ruskom pravu, kaže pravnica Lejla Džabarova. Ona je
muslimanka i radi kao sutkinja u jednom sudu u Moskvi. “U Rusiji dijete
nakon razvoda najčešće ostaje kod majke. Ali, prema islamskom pravu dijete može ostati kod nje
samo dok se ona ponovno ne uda. Jer očuh važi za stranca s
kojim, na primjer, jedna djevojčica ne bi smjela živjeti u istoj kući”, objašnjava ta pravnica.
Oprečnosti postoje i
kod nasljednog prava. Prema ruskom pravu postoji mogućnost ostavljanja
oporuke, ali šerijat to ne predviđa. “Ako u jednoj obitelji ima
sinova, onda oni dobivaju najveći dio nasljedstva. Kćeri dobivaju jedan
veoma mali dio”, kaže Džabarova.
Različit pogled na
poligamiju
U suprotnosti s
ruskim zakonima je i poligamija koja, pak, prema šerijatskom zakonu
nije zabranjena. Ahmet Jarlikapov naglašava da je među ruskim
muslimanima mnogoženstvo dosta rjeđe nego što se misli.
“To je u velikoj mjeri preuveličano. Samo u Ingušetiji je to doista
široko
rasprostranjeno. Ali, ni tamo nema više od sedam posto takvih brakova koje ne
priznaje ruski zakon. U Dagestanu je taj broj još manji”, pojašnjava taj stručnjak.
Ruskim muslimanima
su tradicije veoma bitne, ali je poligamija manje raširena nego što se misli
Teolog Roman
Silantjev napominje da se mnogoženstvo događa samo u određenim situacijama.
“Kada, na primjer, jedna žena izgubi muža, muškarac ju može uzeti za drugu ženu kako se ne bi
sama morala nositi sa svojim problemima. Ja, osobno, za takve slučajeve imam
razumijevanje”, kaže Silantjev.
Lejla Džabarova dodaje da
jedan muškarac može uzeti drugu ženu samo uz
suglasnost svoje prve žene. “Ta žena, ako je
vjernica, u pravilu pristaje na to. Naravno da ona ne želi ni s kim
dijeliti svog supruga, ali ljubav prema Bogu je jača”, kaže Džabarova. Ona
smatra da je najvažniji uvjet za jedan takav brak da obje žene budu u potpuno
ravnopravnom položaju.
Najteže stanje u Čečeniji
U Čečeniji su znatno veći problemi s
primjenom islamskog prava nego u drugim većinski muslimanskim
regijama Ruske Federacije. “Najteže povrede ruskih zakona se događaju kada je riječ o krvnoj osveti i
ugnjetavanju žena”, izvještava Jelena Burtina iz humanitarne
organizacije za izbjeglice “Civilna podrška”. Ona kaže da se mnoge žene koje izbjegnu
iz Čečenije obraćaju upravo njoj.
Njima tamo prijeti “ubojstvo iz časti” ako ih članovi obitelji
optuže za greške. “U Čečeniji se ‘ubojstva
iz časti’ i krvna
osveta ne kažnjavaju. Tek nedavno je po prvi put jedan muškarac pozvan na
odgovornost zato što je ubio svoju kćerku”, kaže ta aktivistica
za ljudska prava.
Džamija u Groznom,
glavnom gradu Čečenije
Prema njezinim
riječima Kremlj je
previše popustljiv prema
čečenskom
rukovodstvu. Ona je uvjerena da predsjednik Ramzan Kadirov i njegovo okruženje koriste
islamske tradicije samo kako bi postigli svoje ciljeve, učvrstili svoju
vlast i zataškali napade. “Oni tumače tradicije na
svoj način i odbacuju one
koje njima ne idu u korist”, kaže Burtina.
(The Bosnia Times, D.W.)