KULTURA
Da li onda, pita Brajović, te brojne i teške probleme treba pustiti da kao neman pojedu sve pred sobom, uključivši i svečane i važne trenutke
FOTO: Brajović (Nedeljnik)
“Narod koji ne potpomaže i ne njeguje svoje pozorište ili je mrtav, ili je na umoru”, citirao je Lorku glumački bard Voja Brajović. “Isto kao što pozorište koje ne podržava pulsiranje društva, historijsko pulsiranje, dramu svog naroda i nepatvorenu boju svog krajolika, sa smijehom ili suzama, nema pravo da se zove pozorište, već sala za igru, ili mesto za onu užasnu rabotu koja se zove ubijanje vremena.”
Tako Brajović u eseju za “Blic” ilustruje problematiku pozorišta, umjetnika i Udruženja dramskih umjetnika Srbije. “Federiko Garsija Lorka je u tekstu ‘Riječ-dvije o pozorištu’ tako sjajno i snažno iskazao zapravo suštinu brojnih i teških problema pozorišta”, naveo je Brajović.
“Pozorište je barometar koji određuje veličinu jedne zemlje ili njenu klonulost”, pisao je Lorka. “Prijemčivo pozorište, dobro utemeljeno u svim svojim žanrovima, od tragedije do vodvilja, može u roku od nekoliko godina da promijeni senzibilitet naroda; dok razoreno pozorište u kome kopita zamjenjuju krila može da obezvrijedi i uspava čitavu naciju.”
Pišući o krizi pozorišta, veliki književnik napominje: “To zlo leži u lošoj organizaciji. Dokle god glumci i pisci budu prinuđeni da stvaraju profitabilne, nečasne predstave, predstave lišene svakog kriterijuma i bilo kakve odgovornosti, glumci, pisci i čitavo pozorište svakog dana će sve više tonuti, bez mogućnosti spasenja.”
I gotovo da se u njegovim ispisanim rečenicama, ističe Brajović, može čuti topao, a povišeni ton kada kaže: “Umjetnost iznad svega. Najplemenitija je umjetnost; a vi ste, dragi glumci, najveći umjetnici. Umjetnici od glave do pete, budući da ste se zbog ljubavi i poziva popeli u taj bolni svijet pozorišnih dasaka. Umjetnici po zvanju i zaokupljenju.”
Da li onda, pita Brajović, te brojne i teške probleme treba pustiti da kao neman pojedu sve pred sobom, uključivši i svečane i važne trenutke.
“Sa druge strane, šta znači i čemu vodi ako ih ćuteći gutamo?”
(TBT)