Da je sve išlo po planu, izložba koja je prošle godine otvorena u Brazilu – na kojoj su se našli dječiji crteži sa riječima „transvestit“ i „gay dijete“ – bi najvjerovatnije prošla neprimjećeno na vrlo živoj umjetničkoj sceni zemlje.
Gaudensio Fidelis, kustos koji je prikupio 264 umjetnička komada za „Queer muzej“ izložbu je očekivao kritike. Ali ga ništa nije pripremilo za oluju kontroverzi koja je u roku od nekoliko dana zatvorila izložbu.
Čak i po zatvaranju izložbe, lavina kritika je održavala medijsko interesiranje za projekat i podstakla jednomjesečnu debatu o slobodi izražavanja i tome šta se kvalificira kao umjetnost.
Poslije gotovo godinu dana argumentiranih raprava, izložba – na kojoj se nalazi i slika Djevice Marije kako grli majmuna i sveti predmeti sa riječima „vagina“ i „penis“ ispisanim po njima – je ponovo otvorena u Lage parku u Rio de Janeiru, domu istaknute umjetničke škole.
„Suočeni sa cenzurom i zatvaranjem Queer muzeja, nismo imali drugu alternativu nego da reagiramo i vjerujemo da ćemo u budućnosti pobijediti“, rekao je Fidelis okupljenima na otvaranju.
Dok je govorio, mala grupa ljudi protestirala je držeći zastave Brazila i vjerske transparente.
Sporna izložba je bacila svjetlo na borbu za prava gay i transrodnih osoba u Brazilu.
Posljednjih deset godina, region je napredovao u borbi za prava gay i transrodnih osoba. Brazil je priznao istospolne zajednice 2004. a 2013. je postao jedna od prvih zemalja američkog kontinenta koji je priznao istospolne brakove.
Ali u Brazilu, borci za prava gay i transrodnih osoba su put prokrčili preko sudova a ne skupštine gdje birači sve više biraju konzervativne političare.
„Veza između pravnih promjena i sve većeg društvenog prihvatanja LGBTI osoba nije direktna“, kaže Fabris Hudar koji se bavi ljudskim pravima u Ujedinjenim nacijama. „U nekoliko mjesta u Latinskoj Americi, pravni akti su se brže promijenili od stavova ljudi“.
Sa političkom arenom koja postaje sve više neprijateljski nastrojena, aktivisti su se okrenuli umjetnosti i privatnom sektoru za podršku.
To je bio jedan od motiva koji su podstakli Fabija Švarcvalda, direktora Park Lage umjetničke škole, da usrksne izložbu „Queer muzej“. Kako bi je finansirao, Švarcvald je pokrenuo kraudfanding kampanju prikupljanja sredstava online i tada je sakupljeno više od 327.000 dolara što je rekord za Brazil.
Borba oko izložbe izbila je svega nekoliko dana po njenom otvaranju u septembru prošle godine u kulturnom centru Banko Santander, jedne od največih banaka u Brazilu, u Porto Alegreu.
Demonstranti su kritizirali izložbu zbog, kako su smatrali, unižavanja katoličkih simbola i promoviranja zoofilije i pedofilije. Arhiepiskopija Porto Alegrea je izdala saopćenje u kome je radove nazvala „napadom na judeo-kršćansku kulturu koja je doprinijela kulturnom formiranju Zapada“. „U vrijeme terorizma i netolerancije, ne možete graditi mostove agresijom i nepoštovanjem onoga što je najbliskije i najsvetije drugima: vjerom i njihovim tijelima“.
Protesti su doveli do toga da direktori banke zatvore izložbuu.
Fideli je najprije pokušao izložbu preseliti u Umjetnički muzej Rija. Ali je gradonačelnik i evangelistički propovjednik Marcelo Srivella rekao da je institucija koja je na budžetu neće ugostiti.
Tada je uskočila umjetnička škola.
Na dan otvaranja izložbe, više od 20 demonstranata je stiglo među prvima. Noseći transparente uzvikivali su da se „blasfemija ne može kriti iza umjetnosti“.
Njihovo skandiranje je ugušio kolektiv bubnjarki.
Nešto poslije podneva, red za ulazak na izložbu protezao se duž cijelog bloka. Prvog vikenda od otvaranja izložbe koja će trajati do 16. septembra je posjetilo 7000 ljudi.
„Posjećenost je dokaz da Karioke ne prihvataju cenzuru“, rekao je Švarcvald koristeći termin za stanovnike Rio de Janeira.
(TBT, NYT)