KOLUMNA
Nažalost, iz ovoga se da zaključiti da znatan dio
Erdoganovih pristaša šutke tolerira, čak i dijeli, mentalitet Islamske države
Piše: Ezgi Basaran, thebosniatimes.ba
Turska je u novogodišnjoj noći doživjela petnaesti napad
Islamske države od 1014. Ovog puta meta je bio elitni noćni klub Reina na obali
Bospora.
Zloglasna džihadistička organizacija počela je s napadima na
Tursku otkad su turske vlasti počele zaustavljati njene pripadnike u prelasku
granice sa Sirijom.
Ali napad na noćni klub otkrio je drugu stranu priče koja je
jednako važna za razumijevanje današnje Turske i njenih političkih promašaja.
Tursko društveno tkivo rastrgano je do srži, na način da
Turska danas ne može tugovati kao jedna zemlja, kamoli veseliti – iako za ovo
prvo u zadnje vrijeme ima mnogo više razloga nego za potonje.
Reina – simbol “stare Turske”
Reina nije obično mjesto. Ona je simbol sekularne Turske,
onog dijela društva koje predsjednik Recep Tayyip Erdogan zadnjih nekoliko
godina uporno napada kao “staru Tursku”: ljudi koji nisu povezani s
društvenom stvarnošću, koji su nepravedno privilegirani, koji “toče viski
dok uživaju u pogledu na Bospor”.
Najčešći posjetitelji Reine su “bijeli Turci”,
kako ih je nazvao pokojni novinar Ufuk Güldemir: sekularni, visoko obrazovani,
iz više srednje klase. Donedavno nikoga u Turskoj nije bilo posebno briga ako
se neki od njih opijaju, plešu i bezbrižno se zabavljaju. Sada je pod
prijetnjom ne samo njihov životni stil, već i sama njihova sreća.
Kampanja protiv proslave Nove godine
U posljednjim danima 2016. u Turskoj se provodila sustavna
kampanja – od strane državnih i lokalnih vlasti i nevladinih institucija –
protiv proslave Nove godine. Turski direktorij za religiozna pitanja proglasio
ju je “nedozvoljenom” za turske muslimane. Posteri s ilustracijom
bradatog muslimana koji udara šakom Djeda Mraza izvješeni su po cijelom
Istanbulu.
Grupa islamista se fotografirala kako u tradicionalnoj
turskoj nošnji drže pištolj uperen u glavu Djeda mraza. 31. decembra
islamističke novine imale su naslovnicu: “Ovo je naše zadnje upozorenje.
NEMOJTE slaviti.”
Iako je većina turskog naroda konzervativna i religiozna,
točenje alkohola i proslava Nove godine nikad nije bila problematična u
javnosti. Svima je bilo jasno da poštivanje tuđeg životnog stila u povijesnom
sjecištu različitih kultura kao što je Turska nije samo stvar pristojnosti, već
i preduvjet mirne koegzistencije.
To vrijeme je gotovo sa starom Turskom, koja zaista nikad
nije bila demokratska. Noi nakon državnog udara 1980. Turska nije uspjela
izgraditi institucije koje bi bile inkluzivne. Sada imamo novu Tursku bez traga
stare tolerancije, upozorava Basaran.
Glasna i jasna podrška teroristu na društvenim mrežama
Čini se da napad Islamske države, za koji je preuzela
odgovornost preko svoje službene agencije Amak, podržavaju i neki u samoj
Turskoj. U satima nakon masakra u Reini, društvene mreže bile su pune zlobnih
komentara kako je napad bio “pravedan” i “odmazda za proslavu
Nove godine i opijanje”.
Zbog glasina da je terorist bio odjeven u kostim Djeda
mraza, jedan komentator je napisao: “Vaš Djed mraz ne nosi darove svo
vrijeme. Jeste li mislili da će vam piva i rakije koje ste pili pomoći u
zagrobnom životu? Kako da ne!” Drugi je dobacio: “Ako se zabavljate s
vašim mini- suknjama dok svijet gori, evo što dobijete”.
No najpotresnija je bila reakcija, odnosno nedostatak iste,
od strane Erdoganove vlade. Nakon prošlomjesečnog napada turskog PKK-a na
policajce i zaštitare, uhapsile su “zbog promocije terorizma” više od
200 tviteraša koji su kritizirali Erdoganovu politiku prema Kurdima. Ovog puta,
ništa.
Nažalost, iz ovoga se da zaključiti da znatan dio
Erdoganovih pristaša šutke tolerira, čak i dijeli, mentalitet Islamske države.
Rezultat je da se drugi dio Turske – sekularni, “stari”, bijeli –
osjeća kao ugrožena manjina i primarna meta terorista, zajedno s Kurdima i
alavitima. Njihovu agoniju i žrtve većina ignorira. Sekularni Turci se nikad
nisu osjećali tako sami.
(TBT, Washington Post)