GLOBAL
“Ovako propada rasizam”, napisao je na Twitteru
Saudijac poslije vjenčanja rodice koja se udala za stranca
FOTO: (Reuters)
Možda nije znao da će kratki video-klip – dio svadbenog
veselja – izazvati nacionalnu debatu na društvenoj mreži koja će dotaknuti
socijalnu politiku kraljevine, rasizam i ženska prava
Spot – čiju vjerodostojnost BBC nije mogao da potvrdi –
prikazuje muškarce koji plešu u krugu, dok se u pozadini čuju tradicionalne
sirijske pesme, navodno, proslavu vjenčanja saudijske žene i njenog sirijskog
izabranika u Medini, u Saudijskoj Arabiji.
Više od 50.000 ljudi objavilo je tvitove sa haštagom
“žena iz plemena Harb udaje se za Sirijca u Medini”.
Neki su izrazili radost zbog internacionalnog braka:
– Ono što se večeras desilo u Medini dobar je primjer stiha
iz Kurana: Najugledniji kod Alaha je onaj koji je najpravedniji – glasila je
jedna poruka.
Drugi su razmatrali posljedice sklapanja braka sa
“strancima”.
– Njeno je pravo da se uda za onoga koga izabere, ali neka
kasnije ne kuka da su joj suprug i djeca stranci i traži da im se da
državljanstvo. Dobro razmislite prije nego što donesete takvu odluku – napisao
je jedan korisnik Twittera.
Na osnovu snimka se može zaključiti da je par koji se vjenčao
imao blagoslov onih koji su bili na svadbi. Mnogi su im čestitali, podržavajući
njihov brak kao sredstvo za borbu protiv rasizma i unapređenje ravnopravnosti
žena i muškaraca u Saudijskoj Arabiji.
– Najvažnije je da je musliman. Recite “ne”
rasizmu. Zakon bi trebalo da bude jednak za muškarce i žene…
Neki korisnici Twittera ukazali su na dvostruke aršine kada
su u pitanju muškarci i žene.
– U redu je da se Saudijac oženi strankinjom, ali je
suprotna varijanta zabranjena. Ne biste se toliko bunili da se Saudijac ženi
strankinjom.
U jednom tvitu navedeni su primjeri iz vremena Proroka
Muhameda kao dokaz o prihvaćenosti brakova među strancima.
– Bilal bin Raban al Habaši (Prorokov saputnik koji je došao
iz zemlje Etiopije) oženio se Halom iz plemena Kurajš (jednog od najuglednijih
arapskih plemena). Islam je ukinuo tradiciju neukih i rasistički nastrojenih
ljudi, a vi je oživljavate – napisao je student arhitekture iz Saudijske
Arabije.
Mnogi Saudijci su izrazili bijes zbog toga što je haštag
uopšte napravljen kako bi se raspravljalo o tako privatnom događaju. Međutim,
bilo je i dosta onih koji su iznijeli stav o superiornosti jedne grupe u odnosu
na drugu:
“Brak je za cio život; zato je velika greška što se
Saudijka udala za stranca, pogotovo Sirijca.”
“Volio bih da je ona posljednja saudijska žena koja se
udala za stranca.”
“Ovo nije rasizam. Kad biste imali konja plemenite
rase, da li biste ga pustiti na mazgu? Ne, sačuvali biste njegovo porijeklo.”
Saudijski zakon ne brani brak sa strancima, ali oni koji to
urade moraju da se pridržavaju određenih pravila. Na sličan način, proces
dobijanja zvanične potvrde često traje u nedogled.
Dr Hatun al Fasi, saudijski akademik, rekla je za BBC da se
njena rodica udala za muškarca koji nije Saudijac i da je procedura trajala oko
18 mjeseci, jer je mladoženja podvrgnut opširnim provjerama. Ona je istakla da
djeca iz mješovitih brakova ne dobijaju državljanstvo i da “samo sinovi
imaju pravo da traže saudijsko državljanstvo kada napune 18 godina”.
Al Fasi, međutim, dodaje da djeca saudijskih žena i očeva
stranaca imaju jednak tretman kao saudijska djeca kada su u pitanju obrazovanje
i drugi segmenti u društvu.
Iako je Ministarstvo pravde odbacilo “nekompatibilno
porijeklo” kao legitimni razlog za razvod, sudije po tom osnovu i dalje
razvode saudijske žene od nesaudijskih muževa u odsustvu.
Sistem starateljstva nad ženama u Saudijskoj Arabiji
omogućava rodbini (stričevi, ujaci itd.) da “razvedu” ženu na osnovu
činjenice da su se udala za muškarca “drugačijeg porijekla”. U aprilu
prošle godine objavljen je snimak u kome jedna žena kaže da je bila prisiljena
da se razvede od supruga po tom osnovu, mada su saudijske vlasti to kasnije
porekle, tvrdeći da nekompatibilno poreklo nije dovoljan razlog za razvod.
(The Bosnia Times, b92)