TEME
Sarajevski muftija Enes Ljevaković tvrdi da
Islamska zajednica u BiH nema nikakvih egzaktnih podataka o pojavi da Arapi
vjenčavaju Bosanske kao svoje druge ili treće žene. Unatoč nepostojanju
podataka, jedna Sarajka kaže da poznaje 20-ak žena koje su se udale za Arape
FOTO: (public)
Sve je učestalija pojava sklapanja brakova
između Bosanki i biznismena iz arapskih zemalja koji su već oženjeni. Uz
pristanak oca ili brata, Bosanke postaju druge, pa čak i treće žene stranim
državljanima, ali ostaju živjeti u BiH.
Tridesetšestogodišnja Sarajka, koja iz prvog
braka ima dvoje djece, postala je druga supruga jednom Arapu. Ona pojašnjava da
se oko dva mjeseca, putem telefona i videoporuka, upoznavala s njegovim načinom
života i običajima. Njen otac je dao pristanak za sklapanje braka i vjenčali su
se u Sarajevu.
“Pristala sam svjesno na takvu vrstu braka.
Vjenčani smo pred Allahom…”, kaže Sarajka.
Ona tvrdi da poznaje još dvadesetak žena koje
su postale druge, a jedna i treća žena Arapu. Vjenčanja u BiH obavljaju osobe
koje su u vjeri i one im izdaju papir koji nije važeći kako po islamskim, tako
i zakonskim propisima u državi.
U Islamskoj zajednici u BiH navode da nemaju
podataka o ovoj pojavi. Ukoliko bi eventualno neki imam obavio takvo vjenčanje,
bio bi disciplinski odgovoran jer bi to značilo kršenje procedura koje postoje
unutar Islamske zajednice.
Prije obavljanja šerijatskog, u BiH je
potrebno obaviti općinsko vjenčanje, koje se radi u skladu sa Porodičnim
zakonom. Prema tom zakonu, nije moguća poligamija – da jedan supružnik ima više
od jedne supružnice.
Dijeljenje muža
Pristajući na brak sa Arapom, Sarajka je, kako
kaže, bila svjesna da muž neće s njom biti svaki dan. Pojašnjava da on dolazi u
BiH skoro svaki mjesec, i to ovisi o obimu posla koji radi u svojoj državi ili
u BiH.
“Što se tiče mog muža, on je jedna duša od
čovjeka. Svaki dan se čujemo i vidimo preko tih videopoziva. Meni ne nedostaje
tih lijepih riječi i upućivanja poljubaca”, priča Sarajka, ističući da je u
potpunosti osjetila njegovo poštovanje i ljubav.
Prema riječima Sarajke, vrijeme dok joj muž
nije u BiH koristi da bude s djecom, odmori se psihički i jednostavno “za
sebe”.
“Kad je on tu, ja uživam, hodam…”, kaže ona.
FOTO: (public)
Ženama koje se udaju za Arape ona savjetuje da
moraju prihvatiti da im muževi neće biti tu konstantno, jer su već oženjeni,
imaju djecu i posao u drugim državama. “Ako je žena pristala da dijeli muža s
drugom ženom, mora prihvatiti uslove koje nosi takav brak”, napominje ona.
Prilikom sklapanja braka sa Arapom, Sarajka je
dobila mehr (određena imovina ili iznos koji suprug daje ako dođe do razvoda).
Uz to, naglašava, svaki joj mjesec daje određeni iznos kako bi mogla uzdržavati
sebe i djecu, kao i za druge troškove.
“Pretežno, oni traže žene koje su razvedene i
imaju djecu, da im obezbijede neku budućnost. Njima nije u interesu da imaju
djecu s tim ženama, mada ima i takvih slučajeva”, kaže ona.
Njenu sudbinu dijeli i Bosanka koja se s 23
godine udala za Kuvajćanina i postala njegova druga žena. Tvrdi da je riječ o
“braku iz ljubavi”.
Obje naše sagovornice nose hidžab (maramu).
Zbog osude sredine, 23-godišnjakinja ne želi da otkrijemo u kojem bh. gradu
živi. S novim suprugom, kako je kazala, vjenčao ju je imam kojem ne želi
otkriti identitet.
Zaštita žena
Sarajevski muftija Enes Ljevaković tvrdi da
Islamska zajednica u BiH nema nikakvih egzaktnih podataka o pojavi da Arapi
vjenčavaju Bosanske kao svoje druge ili treće žene.
Zbog toga, ističe Ljevaković, ne mogu se
poduzeti mjere jer se ne krši procedura Islamske zajednice, odnosno ne javljaju
se “našim imamima matičarima”, te da nisu “registrirani u matičnim knjigama
vjenčanja pri medžlisima Islamske zajednice”.
“Islamska zajednica u potpunosti poštuje
državne zakone koji propisuju proceduru vjenčanja. S druge strane, time se
osiguravaju prava ženama i one su zaštićene”, kaže Ljevaković, napominjući da
su žene zaštićene jedino ako država priznaje određenu zajednicu kao bračnu, a
što se postiže “civilnim” vjenčanjem.
Unatoč nepostojanju podataka, Sarajka kaže da
poznaje 20-ak žena koje su se udale za Arape.
“Znam da ih ima i u drugim gradovima gdje se
praktikuje islam, ima islamski fakultet i dosta pokrivenih žena”, kaže ona i
naglašava da Arapi žene vjernice.
Njen muž, kako tvrdi, nije zahtijevao da nosi
nikab (veo preko lica) onako kako nose žene u arapskim zemljama.
Sarajkin muž je od nje stariji 15 godina. Ona
napominje da je starosna razlika između žena i Arapa koji ih žene od dvije do
20 godina.
“Ako već imaju pored sebe jednu koja je
njihova vršnjakinja, onda je normalno da će tražiti mlađu. Mada ima i slučajeva
da traže žene svojih godina”, kaže ona, pojašnjavajući da Arapi koji žene
Bosanke najčešće dolaze iz Saudijske Arabije, Emirata, Kuvajta, Egipta i
Libije.
Advokat Esad Hrvačić naglašava da na području
BiH niko nema pravo na poligamiju.
“To je osnovni postulat evropskog prava i
nemoguće je primjenjivati šerijatsko pravo, po kojem se može zaključiti brak s
više žena”, kaže on.
Prema Hrvačiću, Porodični zakon ne propisuje
kazne za poligamiju.
(The Bosnia Times, BIRN, Autor Albina Sorguč)