TEME
Ekstremni svećenici i tajanstvena udruženja finansirana iz Saudijske Arabije transformisali su nekada tolerantnu muslimansku zajednicu, piše ” The New York Times “
FOTO: (GettyImages)
Više od jedne decenije, koristeći mrežu dobrotvornih organizacija preko radikalnih imama Saudijske Arabije i drugih zemalja Arapskog zaljeva šire vehabizam na Kosovu kroz dobrotvorne organizacije, gradnju novih džamija, utjerivanjem straha i nasilja, kao i kroz regrutovanje mladih za borbu u Siriji na strani džihadista, navodi ” The New York Times “.
U tekstu uglednog njujorškog lista ističe se da džamije, koje su na Kosovu sagrađene od novca koji je donirala Saudijska Arabija, okuplja ljude koji šire vehabizam – “konzervativnu ideologiju koja dominira u Saudijskoj Arabiji”, navodi se u tekstu Carlotte Gall.
Od kada je 1999. Beograd poslije intervencije NATO izgubio kontrolu na Kosovu, pod prismotrom američkih zvaničnika, novac i uticaj Saudijske Arabije je umnogome promijenio ovu, nekad, tolerantnu muslimansku zajednicu.
Kosovo se sada, kao i ostatak Evrope, brani od prijetnji islamista. Protekle dvije godine, policija je identifikovala 314 građana Kosova – uključujući dva bombaša-samoubice, 44 žene i 28 djece koja su nestala, a sumnja se da su ih džihadisti oteli i priključili njihovim grupama, navodi The New York Times.
Djecu su regrutovali, kako navode kosovski istražitelji, ekstremisti svećenici i tajanstvena udruženja koja je finansirala Saudijska Arabija i ostale konzervativne zemlje Arapskog zaljeva, koristeći skrivene mreže donacija iz dobrotvornih organizacija.
“Oni su promovirali politički islam”, kaže Fatos Makoli, direktor Kosovske antiterorističke službe.
“Potrošili su dosta novca da bi promovirali drugačije programe uglavnom mladim ljudima tako što su donijeli svoju literaturu”, dodaje Makoli.
Poslije dvije godine istraživanja, policija je optužila 67 ljudi, uhapsila 14 imama i ugasila 19 organizacija koje rade protiv Ustava, podstičući mržnju i promovišući terorizam.
To je veliki preokret za zemlju od 1,8 miliona ljudi koji se ne tako davno smatrala za proameričko muslimansko društvo u svijetu. Amerikanci su dočekani kao oslobodioci nakon NATO agresije 1999. godine koja je, navodi se, “izrodila” Kosovo.
Nakon rata, navodi se, predstavnici Ujedinjenih nacija pomogli su da se održi mir. Saudijci su došli i donijeli milione eura da bi pomogli siromašnom i ratom pogođenom zemljom.
Međutim, Saudijci su vidjeli priliku da šire vehabizam.
“Nema dokaza da je bilo koja organizacija dala novac direktno ljudima da idu u Siriju”, kaže Makoli i dodaje da je problem taj što su podržani ljudi koji promovišu nasilje i džihad, a tvrde da štite islam.
Kosovo danas ima više od 800 džamija, 240 je sagrađeno od rata i krive se za pomaganje širenja vehabizma. One su dio onoga što imami opisuju kao namjerna, dugoročna strategija Saudijske Arabije da preoblikuje islam kako njima odgovara, ne samo na Kosovu, nego u cijelom svijetu, napominje The New York Times.
Kada je putem Wikileaksa došlo do curenja informacija 2015. godine, saznalo se za finansiranje džamija, islamskih centara širom Azije, Afrike i Evrope. Samo u Indiji je 140 svećenika bilo na platnom spisku saudijskog konzulata.
Širenje vehabizma na Kosovu ostavila je velike posljedice. Djevojke odbijaju da se rukuju sa ljudima, čak i ne pričaju sa muškim rođacima. Dosta mladića je otišlo i priključilo se islamističkim grupama.
Poslije sukoba 1999, imam glavne džamije u Podujevu Idriz Bilali pozdravio bi svaku pomoć koja mu se nudila.
Kada su se dva imama u svojim tridesetim godinama, Fadil Musliju i Fadil Sogojeva, vratili sa master studija u Saudijskoj Arabiji sa novcem za organizaciju ljetnih vjerskih kampova, Bilali je pristao da pomogne.
Oni su bili samo dvojica od 200 Kosovara koji su iskoristili stipendiju da proučavaju islam u Saudijskoj Arabiji. Mnogi od njih vratili su se sa misionarskim žarom.
Uskoro, pod uticajem Musliuovih lekcija, učenici su počeli da usvajaju strog način molitve, stran umjerenoj islamskoj tradiciji koja je na Kosovu vladala. Bilali, koji je i sam bio student na Univerzitetu u Medini kasnih osamdesetih godina prošlog vijeka, je to prepoznao. Navodi da ga je profesor sa Kosova kao studenta upozorio da se čuva kulturoloških razlika vehabizma. Shvatio je da je Saudijci sprovode politiku preobraćanja.
“Vehabije pokušavaju da preobrate vjernike sa Kosova, sa njihovog tradicionalnog shvatanja islama koje je već generacijama ukorijenjeno u porodici. Kada uspiju da ih udalje od tradicionalnog učenja, počinju da ih bombarduju radikalnim stavovima i idejama”, objašnjava Bilali.
Prema njegovim riječima, glavi cilj vehabija je da stvore sukob među ljudima. To prvo stvara podele, zatim mržnju, a na kraju, zbog suprotstavljenih ideja, dolazi rat, dodaje Bilali.
Radikalni imami propovijedaju u novim džamijama, izgrađenim saudijskim novcem. Čak su zabilježeni slučajevi rušenja džamija starijih od 400 godina, historijske biblioteke u Đakovici, derviških tekija, grobalja, sve što vehabije smatraju idolopoklonstvom.
Poslije sukoba 1999, umjereno svećenstvo u Gnjilanu, počelo je da se suočava sa nasiljem mladih vehabija. Paradoksalno, tom u gradu od 90.000 stanovnika, bilo je smješteno 7.000 američkih vojnika u bazi Bondstill.
Zastavu Albanije koja je bila postavljena u gnjilanskoj džamiji mladi vehabija Zekrija Ćazimi smatrao je idolopoklonstvom, pa je zbog toga pocijepao. Lokalni imam Enver Redžepi ju je potom vratio na mjesto.
Poslije nekoliko dana Redžepi je kidnapovan i divljački pretučen u šumama iznad grada. On je optužio Ćazimija za napad, ali policija nije pronašla nikakve dokaze.
Deset godina kasnije, poslije samoubilakih napada dvoje kosovskih vehabija u Iraku i Turskoj. Ćazimi je uhapšen krijući se u istoj šumi gdje je Redžepi pretučen. Osuđen je na 10 godina za podsticanje mržnje i regrutovanje muškaraca za borbu u džihadističkim oružanim formacijama.
Uticaj radikalnih imama dostigao je vrhunac početkom sukoba u Siriji. Oni su putem radio i tv emisija propovijedali vrline džihada apelujući na mlade da odu tamo da se bore.
Među regrutima je bilo i troje bivših civilnih službenika američke baze Bondstill. Jedan od njih je Lavdrim Mudžaheri, jedan od vođa Islamske države koji je akter snimka pogubljenja ručnim raketnim bacačem.
Od ljeta 2012, kosovska policija je zatvorila 12 vehabijskih dobrotvornih organizacija i uhapsila 40 osoba.
Zašto lokalne vlasti zajedno sa KFOR-om i Euleksom nisu ranije zaustavile širenje ekstremizma je pitanje o kome se široko debatuje, navodi njujorški dnevnik.
Protok novca kojim se finasiraju vehabije na Kosovu često dolazi zaobilazno, preko trećih zemalja kako bi se prikrila njegova namjena i destinacija. Prije dvije godine vlasti su presrele transfer i zamrzle 500.000 dolara iz Saudijske Arabije namijenjen jednom tinejdžeru na Kosovu.
(The Bosnia Times, b92)