Velike tehnološke kompanije Google i Microsoft nedavno su se upustile u rat riječi usred novog zakona koji pokušava regulirati način na koji distributeri na mreži postupaju sa sadržajem koji objavljuju izdavači vijesti. Bitka između ovog para odjeknula je u Microsoftovom oglašivačkom napadu na Google koji je postao poznat kao takozvana „Scroogled“ era.
Popularna kompanija pretraživač Google napala je u petak rivalski Microsoft, optužujući tehnološku kompaniju da briše prašinu sa starih postupaka podrivanja i odlučuje da „prekrši način na koji otvorena mreža funkcioniše“.
Neobična javna prepirka između vodećih tehnoloških kompanija započela je tako što je Google objavio oštru izjavu nekoliko trenutaka prije nego što je trebalo da se pojavi predsjednik Microsofta Brad Smith na saslušanju pododbora Doma pravosuđa o konkurenciji vijesti.
„Pozdravljamo raspravu o načinima za stvaranje bolje ekonomske budućnosti za kvalitetno novinarstvo, posebno s obzirom na to da se poslovni model novinskih medija suočava sa povećanim izazovima već dugi niz godina“, primijetio je Kent Walker, Googleov viši potpredsjednik za globalne poslove u blogu od petka.
„Takođe vjerujemo da bi ova važna debata trebalo da se odnosi na suštinu problema, a ne da je odbaci goli korporativni oportunizam… što nas dovodi do iznenadnog interesovanja Microsofta za ovu raspravu.“
A tada su rukavice bačene na zemlju.
„Poštujemo Microsoftov uspjeh i žestoko se takmičimo sa njima u računarstvu u Cloudu, pretraživanju, aplikacijama za produktivnost, video konferencijama, e-pošti i mnogim drugim oblastima. Nažalost, kako se konkurencija u ovim oblastima pojačava, vraćaju se svojoj poznatoj praksi napada rivala i lobiranju za propise koji idu u korist njihovim vlastitim interesima“, primjetio je Walker.
„Oni sada iznose samopohvalne tvrdnje i čak su spremni da prekrše način na koji funkcioniše otvorena mreža u pokušaju da potkopaju rivale. A njihove tvrdnje o našem poslovanju i načinu na koji radimo sa izdavačima vijesti su sasvim pogrešne.“
Zakucavši još jedan ekser, Walker je istakao kako je došlo do nedavnog iskoraka Microsofta u arenu objavljivanja vijesti kada je kompaniji nanesen udarac razornim hakovanjem SolarWindsa.
„Microsoft je upozoren na ranjivosti u svom sistemu, znao je da ih se eksploatiše i sada vrši kontrolu štete dok se njihovi kupci trude da pokupe djelove onoga što je nazvano Velika pljačka e-pošte. Zato možda nije iznenađujuće kada ih vidimo kako brišu prašinu sa stare diverzijske knjige Scroogled“, nastavio je.
Ponovno potvrđujući da Google ima namjeru da „sarađuje sa novinskim organizacijama i kreatorima politika“ kako bi osigurao budućnost novinarstva, Walker je dalje okarakterisao Microsoftovu istoriju podrške novinskim organizacijama kao „nedosljednu“. Takođe je izjavio da su suparnički izdavači manje platili za sadržaj.
Rastućći spor između Googlea i Microsofta uglavnom je rezultat novih propisa koji će zahtijevati da distributivne platforme plaćaju izdavačima za povezivanje sa veb lokacijama. U stvari, Australija je u februaru donijela zakon koji bi podstakao takve isplate, potez koji je već doveo do trogodišnjeg sporazuma o licenciranju između Googlea, giganta društvenih medija Facebooka i News Corp.
Tokom Smithovog svjedočenja u petak, primjetio je da je australijsko zakonodavstvo razumno i da bi Microsoft bio spreman da pokrene sopstveni pretraživač Bing sa nižom maržom od Googlea kako bi sve strane mogle da „uspiju zajedno“.
„Kada kompanije počnu da prijete državama i govore da će se, ako njihovi zakonodavci donesu zakone koji im se ne sviđaju, povući i otići, onda nešto izgleda pomalo bez veze“, rekao je Smith poslanicima.
„Niko ne smije biti iznad zakona. Ni jedna osoba, ni vlada, ni kompanija, ni tehnologija“.
Najnovija rasprava između para dogodila se kada je dvostranačka grupa kongresnih zakonodavaca ponovo uvela Zakon o očuvanju novinarstva i konkurenciji, dio zakona koji bi efikasno ponudio četvorogodišnju sigurnu luku od antitrustovskih zakona za novinske pregovore sa tehnološkim platformama.
Smith je tokom saslušanja izjavio da podržava zakon „uz puno priznanje da će Microsoft vjerovatno biti određen kao distributer sadržaja na mreži koji podliježe tome“.
Trenutno je nejasno kako Google stoji sa zakonodavstvom.
(TBT, Mediji)