Još mjesec dana je do ramazana. Za godinu dana, koliko traje pandemija koronavirusa, Islamska zajednica je ušla u svoju najveću depresiju od kada se oslobodila od komunizma. Vjerski život je potpuno zamro, što zbog mjera za suzbijanje zaraze među džematlija, što zbog objektivnih okolnosti, a najviše zbog nedaća koje je sama sebi stvorila. U ovoj godini nije bilo masovnih vjerskih manifestacija, javnih skupova i otvaranja vejrskih objakata, a vjerska pouka skoro da se nije ni održavala.
BOŠNJAČKI LEVIJATAN
A mnogi išareti ukazuju i da je Islamska zajednica ušla i u finansijsku krizu kakvu ne pamti u svojoj skorijoj prošlosti. I to ima svoje objektivne razloge jer se siromaštvo vjerničke populacije najdirektnije odražava na budžet Islamske zajednice. Sigurno su dobrovoljni prilozi, zekat i vitri prepolovljeni, a bogatiji dio članova Islamske zajednice iz dijaspore ove godine uopće nije pohodio svoje džemate u domovini.
Oficijelni mediji koje finansira Islamska zajednica su umukli. Islamske informativne novine „Preporod“, kao i radio i televizija BIR, potpuno su marginalizirani i davno su izgubili bitku sa stvarnošću koju, nažalost, izražavaju i(li) održavaju društvene mreže. Dominantan religijski narativ, kad je u pitanju islam u Bosni i Herecgovini, kreira se preko društvenih mreža gdje su još uvijek najpopularnije selefijske daije/propovjednici.
Iako je kroz povijest religija najsnažnije dolazila do izražaja u vrijeme velikih kriza to se ne dešava sa islamom ni na globalnom nivou. Tako su, naprimjer, u islamu nastali veliki sufijski pravci i pokreti poznati kao tarikati kao odgovor na najezdu Tatara. U to vrijeme su nastala najveća djela islamske duhovnosti, kao i u umjetnosti i filozofiji.
Stoga je bilo za očekivati da će kao odgovor na ovu apokaliptičnu krizu pandemije biti pojačana duhovnost vjerskih vođa kojom bi se bar na duhovnom planu ublažile psihičke posljedice pandemije. Ali, jok, od toga nema ništa. Čak se desilo i suprotno. Islamska zjednica je potpuno utonula u depresiju kao da ju je progutao levijatan – čudovište u obliku kita koje je progutalo Junusa a.s.
Realni uzroci takvom stanju su u kardinalnim (po)greškama koje je počinio osobno reis Husein ef. Kavazović, a po preporuci svojih savjetnika, mentora i političkih tutora. On je okružen ljudima koji su sami po sebi depresivni, stari i bolesni. Radi se o Hilmi Neimarliji, Fikretu Karčiću, Enesu Kariću, Mustafi Spahiću, Ismetu Veladžiću itd. Svi oni su vremešni ljudi koji su preživjeli teže oblike bolesti i kao penzioneri svoj dopunski posao našli su u kabinetu reisu-l-uleme. Oni su tako pozicionirani još od vremena komunizma i kontroliraju kadrovsku politiku Islamske zajednice.
Zbog svoje neprikosnovene moći od sebe su napravili „svete krave“ tako da nikad nijendo tijelo ni po kojem osnovu nije smjelo ocjenjivati i valorizirati njihov angažman. Doduše, sa njima je Mustafa Cerić bio došao u sukob kad mu je dojadilo takvo tutorstvo. Stoga se doima da je sam Cerić, kao penzionirani reis, agilniji i aktivniji, te vitalniji i mlađi od sviju njih, a posebno od reisa Kavazovića kojem po godinama može biti otac.
Ovaj klan, poznat još i kao „socijalistički stroj“, sav svoj teološki um iskazao je kad su jednim upozorenjem Rijaseta IZ izrazili skepsu i sumnju u Covid vakcinu problematizirajući njen sastav. To cjepidlačenje u vrijeme dok cijeli svijet iskazuje euforiju i slavi naučnike, muslimane (!), stoga što su relativno brzo uspjeli napraviti vakcinu, najbolje oslikava u kojoj mjeri su to drvensuzi i bezosjećajni ljudi. Sad bi bilo vrijeme replike kad je Aleksandar Vučić donirao jedan kontigent vakcina Sarajevu. Svi oni muslimani koji iz ponosa iskazuju stid da su ih njihove nacionalne i vjerske vođe dovele u poziciju da primaju sadaku kojom spašavaju svoje gole živote, u kritici istih mogu se pozvati na hadis kako je „siromaštvo/fukaraluk blizu kufra/nevjerovanja“.
U RIJASETU K'O U KOŠNICI
Ali, još gora reakcija vjerske elite je bila kada je reis Kavazović pokušao odbraniti premijera Fadila Novalića, u aferi „Repsiratori“. Do tada je reis Kavazović, kao mlad i emancipiran duhovni vođa, imao dobar imidž u javnosti. Poslije toga njegov rejting je strmoglavo padao. Njegov motiv odbrane Novalića je bio političke a ne moralno—vjerske naravi. Taj čin je zorno otkrio „loš brak“ kojeg Islamska zajendica ima sa SDA. Onda će uslijediti najgluplja greška u tako lošem braku kada je Safet Softić, kao predsjednik Sabora Islamske zajednice, a u svojstvu zastupnika u predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, glasao za inicijativu da se uklone imena naziva ulica ljudi se fašističkom biografijom. Među imenima se nalazi ime Huseina Đoze, jednog od najvećih islamskih intelektualaca u BiH. Po saznanju za šta je glasao, Softić se izvinio, a mnogi članovi Sabora su zatražili njegovu ostavku.
Sabor Islamske zajednice imao je jednu krizu kada je došlo do direktnog sukoba Hasana Čengića, tadašnjeg predsjednika, i reisa Kavazovića. Nakon što je Softić izabran umjesto Čengića, tenzije su splahnule. Ali, od tada Sabor kao da je blokiran. Nema sjednica. Vjerovatno da u ovom trenutku Softić ne smije ni zakazati sjednicu Sabora jer bi sigurno sabornici stavili na dvenvi red pitanje njegove ostavke.
Zbog ovako depresivne atmosfere vrlo ubjedljivo zvuče komentari na društvenim mrežama, koje ponekad ispolje imami u svojim polemikama, kako je u „Rijasetu k'o u košnici“. Komentar se odnosi na tvrdnju da je sve veći broj razočaranih imama i fukcionera Islamske zajednice zbog „lošeg braka“ sa SDA i da nova stranka Elmedina Konakovića (NiP) svakim danom dobiva sve više simpatizera. Ukoliko se tokom ramazana reis Kavazović ne probudi iz svog „pandemijskog sna“ i ne riješi generatora ove depresije, vrlo teško će se kutarisati i finansijske krize koja bi mogla izazvati opći bunt imama koji suviše dugo „duraju i šućuraju“.
(TBT, Tim za analitiku)