Piše: Gioden Levy, thebosniatimes.ba
Ultraortodoksna zajednica (haredim) oduvijek izaziva žestoke kritike sekularnih izraelskih građana. Njihova različitost, zatvorenost, njihovi neobični običaji i vođe koji mumlaju molitve, staromodna odjeća, odnos prema ženama, odbijanje da rade i služe vojni rok (ne daj Bože!), to što njihova djeca uče po odvojenom školskom programu – sve to neprekidno doliva ulje na vatru. Mržnja prema njima je slijepa, pretjerana i neprikladna. Ponekad se graniči sa antisemitizmom. Riječi koje se izgovaraju protiv njih su ružne i nepristojne, među najgorima koje se čuju u javnom prostoru.
Iako svojim ponašanjem i sami doprinose otporu prema sebi, haredim su često žrtve mračnih i fašističkih izjava. Izraelci sa odobravanjem prihvataju naseljenike okupiranih teritorija, iako oni prave daleko veću štetu, ali prosto ne podnose pripadnike ultraortodoksne zajednice.
Još veću mržnju gaje prema izraelskim Arapima. Oni su isključeni, diskriminirani, zapostavljeni, poniženi i odbačeni. Nasuprot haredim, oni se oduvijek smatraju petokolonašima koji podrivaju državu i žele da je unište iznutra. Njihova lojalnost je uvijek pod sumnjom, njihov doprinos društvu se ne prepoznaje, njihov put je uvijek pun prepreka, njihova sloboda je uvjetovana. Oni su stalne žrtve nacionalizma i rasizma duboko usađenih u svijest naših ljudi.
Korona kriza je dobar povod da preispitamo odnos društva prema ove dvije zajednice. Treba ispostaviti račun ultraortodoksnoj zajednici za njeno neodgovorno ponašanje i nedostatak obzira prema drugima tokom pandemije, i promijeniti odnos prema našim arapskim sugrađanima i njihovom doprinosu našoj zemlji.
Ako ima pete kolone, onda je to ultraortodoksna zajednica čiji nehajni odnos prema pandemiji podriva cijelo društvo i stvara ozbiljnu štetu. Otvoreni otpor velikih dijelova ultraortodoksne zajednice prema mjerama zaštite od virusa, arogancija njenih članova prema ostalim građanima, grubo i uobraženo ignoriranje muka i nevolja svih koji nisu oni zahtjeva preispitivanje njihovog mjesta u društvu. Čak ni oni koji gaje simpatije prema njima i poštuju njihov izbor ne mogu ignorirati njihovo besramno ponašanje tokom pandemije.
Tako izgleda peta kolona. Tako se ponaša zajednica koja ne vidi druge ljude kao podjednako vrijedne, ne uvažava njihove potrebe, uvjerenja i razloge. Haredim će platiti cijenu svojih stavova. Izraelci im ovo neće brzo zaboraviti ni lahko oprostiti. Poslije korona krize oni neće moći nastaviti igru po starim pravilima.
Platit će visoku cijenu za odsustvo solidarnosti sa drugima. Ne smijemo zaboraviti kako su nam okrenuli leđa dovodeći u opasnost živote i zdravlje svih nas. Haredim će se sa nostalgijom sjećati vremena prije korone. Mržnja prema njima raste i uskoro će eksplodirati.
S druge strane, ovo je dobar trenutak za zajednicu izraelskih Arapa. I ova zajednica se na početku pandemije ponašala besramno i poražavajuće, ignorirala zahtjeve vlasti i nova pravila ponašanja, ali onda se dogodila promjena. Poslije mjeseci u kojima je rastao broj oboljelih u arapskom dijelu društva, kao i kod haredim, oni su izvukli pouku i sveli broj zaraženih na državni prosjek. Treba priznati njihov doprinos u borbi protiv korone. Oni nisu petokolonaši. Vrijeme je da izraelski Jevreji promjene odnos prema njima.
U rijetko uzbudljivom televizijskom nastupu, Arad Nir je na vijestima kanala 12 ugostio dva ljekara iz odjeljenja za koronu iz bolnice „HaEmek“ iz Afule. Samo osobna imena su ukazivala na njihovu nacionalnost. Doktori Nail Bisharat i Ehud Paz su diskutirali o ozbiljnosti korone. Za uspostavljanje jednakosti među Jevrejima i Arapima nije bilo ljepšeg načina od ovog čarobnog televizijskog trenutka. Nadam se da je ovo najava početka promjena.
(TBT, Haaretz)