Tu su svi elementi krimića: zavjera, prisluškivani razgovori, političke veze i posao težak milijarde eura. U ovoj epizodi dugogodišnje sage, u kojoj su u glavnim ulogama Volkswageni njegov raniji dobavljač Prevent, najnoviju bombu detonirao je tekst magazina Business Insider koji je dobio pedeset sati tonskog materijala, krišom snimljenog tijekom sastanaka u Wolfsburgu.
O Davidu i Golijatu
Valja krenuti od početka. Prevent, imperija za proizvodnju automobilskih dijelova u vlasništvu bosanskog biznismena Nijaza Hastora, 2016. je obustavio isporuku dijelova za sjedišta i prijenosne sustave za Golfi Passat.
U Wolfsburgu je tada proizvodnja čuvenog modela potpuno prestala na par dana, oko 28.000 radnika u više pogona poslano je kućama ili je radilo skraćeno. Za VW je nastala šteta od sto miliona eura.
Prevent je tako – preko ES Automobilguss i Car Trim, dvije kćerke-tvrtke sa sjedištem u Saskoj – namjeravao satjerati jedan od najvećih svjetskih koncerna u kut. Naime, VW je prethodno otkazao narudžbu navlaka za sjedišta Car Trimu, navodno nezadovoljan kvalitetom i brzinom isporuke. Dobavljač je tražio odštetu od 56 milijuna eura, što je VW glatko odbio.
No kada su proizvodne vrpce stale, a šteta prijetila da ode u milijarde, Volkswagen je ipak pokleknuo i postigao dogovor. Dva koncerna su se izvansudskim putem dogovorila da VWu narednih šest godina nabavlja dijelove od firmi koje pripadaju Preventu, a i da firmi obitelji Hastor plati odštetu. Visina odštete je nepoznata javnosti, a i drugi dijelovi njihovog dogovora su ostali tajna.
Mediji su tada pisali da je David pobijedio Golijata, da se prvi put dogodilo da jedan dobavljač, ipak samo mali kotačić u velikom automobilskom poslu, savlada divovski koncern.
Sud daje za pravo Volkswagenu
U Wolfsburgu svakako nisu bili sretni što dobavljač može zaustaviti čitav lanac proizvodnje i brzo su se bacili u potragu za alternativama.
Kada su ih našli, VW je 2018. izvanredno otkazao sve ugovore s Preventovimkćerkama-firmama. Preventje podnio tužbu tražeći nadoknadu štete, ali je Viši zemaljski sud u Düsseldorfu početkom ove godine presudio u korist VW-a. Jer, kako su rekli suci, Preventje ucjenama htio isposlovati 25 posto više cijene.
Prevent-grupa, konglomerat firmi koje proizvode auto-dijelove za vodeće njemačke automobilske koncerne, u njemačkim medijima se uglavnom predstavlja kao umješan poslovni div s rafiniranom strategijom.
Bosanski “David” protiv njemačkoga “Golijata”
Volkswagen protiv Hastora, drugi dio
S druge strane, isti sud je presudio da će Audi, kao dio VW-ovogkoncerna, morati platiti odštetu Preventu. Audi je također otkazao ugovore s dobavljačem, ali ne izvanrednim već redovnim putem – što nije bilo predviđeno ugovorom. Ta odšteta će biti daleko manja od one kojoj se Prevent nadao.
Zato je bosanski koncern pokrenuo još jednu tužbu, pred sudom u SAD-u koji arbitrira u slučajevima kada neki investitor smatra da su mu povrijeđena prava. Pred tim sudom, koji nije u pravnom sustavu nijedne države, Prevent traži čitavih 750 miliona dolara.
VW doveo Prevent u zabludu?
Tu dolazimo do sadašnje epizode: u posljednjoj sceni VW podnosi kaznenu prijavu protiv nepoznate osobe zbog neovlaštenog snimanja razgovora u centrali koncerna. U Wolfsburgu kažu da su oni žrtve, mada tonske snimke čije je dijelove u vidu transkripta objavio Business Insider, govore drukčije.
Na oko pedeset sati snimaka povjerljivih razgovora može se razabrati da je VWnajkasnije od marta 2017. znao da će promijeniti dobavljače, raskinuti ugovor s Preventomi, ako treba, ići na sud protiv bosanskog koncerna.
Nema sumnje da će Prevent prisluškivane razgovore iznijeti kao argument da ih je VW dovodio u zabludu
Također se čuje da su VW-ovimenadžeri u travnju 2017. i kasnije na sastancima s Preventovimmenadžerima lagali da je sa suradnjom sve u redu i da ugovori ostaju na snazi.
Štoviše, radna grupa VW je razmatrala potezanje veza s bivšim njemačkom kancelarom Gerhardom Schröderom koji je, preko poslova sa Sjevernim tokom, bliski prijatelj ruskog predsjednika Vladimira Putina. Ideja je bila da se pokvari posao Preventau Rusiji, mada, prema pisanju Business Insidera, bivši kancelar na kraju nije ni kontaktiran.
“U nevjerici smo zbog ovako grubog narušavanja poslovnog povjerenja”, rekao je jedan predstavnik Preventaza Business Insider nakon objavljivanja priče.
U martu 2017. sastaje se VW-ovaradna skupina “Projekt 1”, koja je trebala izbaciti Preventiz dobavljačkog lanca. Čuje se menadžerica VW-a kako pita kolege što odgovoriti novinarima ako pitaju za suradnju s Preventom. Jedna glasnogovornica joj kaže kako samo treba reći da se VW pridržava zaključenih ugovora. Ali menadžerica nije uvjerena: “Smije li se, pravno gledano, tako reći kada već sad znamo da namjeravamo otkazati zaključene ugovore?”
Druga snimka pak, nastala mjesec dana kasnije, bilježi sastanak trojice VW-ovihmenadžera s predstavnikom firme Prevent. Ova trojica ga uvjeravaju da će poštivati ugovore sve do 2024. godine.
Prema pisanju Business Insidera, jedan od te trojice je „krtica” unutar VW-a, čovjek koji je snimio ukupno 35 razgovora između januara 2017. i februara 2018. godine. Na snimkama se, kako navodi magazin, čuje kako čovjek stavlja aparat za snimanje (bubicu ili telefon) u džep, kako ulazi u lift, razgovara s kolegama, a onda sudjeluje na sastancima.
FOTO: Ilsitracija (DW)
Traži se “špijun”
Dok državno odvjetništvo u Braunschweigu razmatra treba li pokrenuti istragu, u VW-use pitaju tko bi to mogao imati interes za takvim materijalom i za koga “špijun” radi. To bi bio zgodan nastavak špijunskog trilera jer, kako je ranije pisao tabloid Bild, VW je svojevremeno angažirao privatne detektive da prate vodeće menadžere Preven takako bi bolje shvatio ko upravlja firmom.
Za to su možda detektivi bili i neophodni. Jer Nijaz Hastor, bosanski bos s pogonima od Rusije do Brazila, nikada ne daje intervjue, a rijetko će se pronaći i njegove fotografije.
Počeo je prije dvadesetak godina s nekoliko zaposlenih, a danas je na čelu imperija s oko 15.000 radnika, od toga 7.000 u BiH. Priča se da je još prije nekoliko godina prepustio svakodnevni posao sinovima Kenanu i Damiru.
Hastor je tokom godina postao jedan od najvažnijih dobavljača automobilske industrije, posebno kupujući manje dobavljače u Njemačkoj. Danas Preventi kćerke-firme imaju milijardske ugovore, ali i sudske sporove s VW-om, Daimleromi BMW-om.
Ostaje da se vidi kako će brizantna otkrića utjecati na sudske sporove porodice Hastor i VW-a. Nema sumnje da će Preventprisluškivane razgovore iznijeti kao argument da ih je VW dovodio u zabludu, a u stvari ih planirao maknuti.
U Wolfsburgu se, prema izjavama glasnogovornika, već spremaju na obranu tako što će sastanke koji su tajno snimljeni predstaviti kao uobičajeni brainstorming, razmjenu ideja koja navodno nije imala posljedica na odluke.
(TBT, DW)