“Koalicijski partneri ne imenuju hrvatske predstavnike bez dogovora s Hrvatima, ne predlažu izmjene zakona bez dogovora s koalicijskim partnerima i onda ih preglasavaju”,izjavio je Čović.
Istovremeno,HDZpreko svog državnog ministra finansijaVjekoslavaBevandeblokirao je preraspodjelusredstava odMMF-a,protiv čega su čak i njihovi partneri izSNSD-a,navodeći kao razlog nezadovoljstvo odlukom o iznosu koji bi trebao pripasti kantonima.
BLOKADE NA DRŽAVNOM I FEDERALNOM NIVOU
Zahvaljujući udruženoj akcijiHDZ-a i SNSD-a,odgođeni su i lokalni izboriu BiH,nakon što su ove dvije stranke odbile posebno finansiranje izbora, a u ovom slučaju je izgovor da je trenutnorukovodstvo CIK-a ilegalno.Ova odluka je, podsjetimo, uslijedila nakon što su smijenjenadva srpska člana CIK-a,bliskaSNSD-u.
Predsjednik FBiHMarinko Čavara(HDZ)napisao je pismo EU u kojem tugaljivo, patetično i nadasvelažljivo optužuje Bošnjakeda nad Hrvatima “vrše kontinuiran javni linč i ugrožavaju im fizičku sigurnost”, a svezbog mirnog protesta u Sarajevuprotiv neoustaške miseza žrtve Bleiburga,koji je prošao bez ijednog incidenta.
Naravno, treba li i napominjati da skoro godinu i po od općih izboraFederacija BiHjoš nema novu Vladu, anije izgledno da će je u doglednoj budućnosti i biti s obzirom daČovićnjeno formiranje uslovljavadonošenjem novog izbornog zakona koji bi ovoj stranci osigurao potpunu kontrolu nad hrvatskim mjestima uDomu narodai hrvatskom foteljom uPredsjedništvu BiH.
Iako se kao povod navode različiti motivi,Bosna i Hercegovina, zahvaljujući sadejstvuSNSD-a i HDZ, trenutnopreživljavapolitičke blokadei na državnom i federalnom nivou koje zauzimaju najširi opseg:od formiranja vlasti preko održavanja izbora do finansija.
Uporedo s tim,HDZpokušavaprocovirati međunacionalne incidentei sukobe, poput pomenute mise za Bleiburg uKatedraliuSarajevu, gradu u kojem jetokom Drugog svjetskog ratapod okupacijom zločinačke ustaške vlastiubijenoviše od10.000 građana.Ni činjenica da u svom naumu nisu uspjeli, tj. izvazvali incident,ne sprječava ihda nastave s agendomda je planiran, odnosno da u javnost šalju narativ kako je nekonapadnut i ugrožen.
Stoga se pitanje nameće samo po sebi:svjedočimo liaktivacijiplana B?
Podsjetimo,plan Bnajavljen je prije tačno dvije godine,u maju 2018.iz ustaDragana Čovića,netom nakon završenogsastanka sDodikom.Iako nije precizirao šta tajplan tačno podrazumijeva, stavljajući ga tek u kontekst neusvojenog izbornog zakona poHDZ-ovojmjeri, građani BiH po svemu sudeći upravo svjedoče njegovoj realizaciji.
Za početak, treba reći da jeBiH izbjegla najgori scenarij, a to je da ostane i bezVijeća ministara i Vlade FBiH. Prema najgorem mogućem scenariju,DodikiČovićbi bili izabrani u Predsjedništvo te bipodnijeli ostavke. Istovremeno,HDZbi iz kantona u kojima ima većinuodbio delegiratihrvatske delegate u federalniDom naroda, a samim tim ne bi mogao biti popunjenni državni Dom naroda.
Kako Ustav predviđada se zamjenski članoviPredsjedništvabiraju izDoma naroda, zbog činjenice da hrvatski klub ne bi bio konstituisan, izbor bi bio nemoguć. KakoPredsjedništvoimenuje mandatara zaVijeće ministara, ni izbor novog Vijeća ministarane bi bio moguć.
POGUBNA ODLUKA KOALICIJE SDA-SBB-DF
Na taj načinBosna i Hercegovinaostala bibez Predsjedništva, bez funkcionalnihdomova narodapa samim tim iparlamenatai na državnom i na federalnom nivou, zbog čeganikakvi zakonine bi mogli biti usvajani.Vijeće ministara i Vlada FBiHpostojali bi u tehničkom mandatu, no bilo bi dovoljno samo daSNSD i HDZpovuku svoje ministre pa da Bosna i Hercegovine dobije sve konturefailed statea.
U političkoj teoriji„propala država“označava onu zemlju kojanije u stanjuda ispunjava svojeosnovne funkcije. To bi, preciznije, značilo da država ili nema svoju vlast, ili davlast nema kontrolunad cijelim teritorijem zemlje inije u stanjuda štitiprava i sigurnostsvojih državljana. Kroz historiju je nerijetka pojava da određena država u jednom trenutku, uslijed ekonomskih, društvenih ili političkih prilika, dođe u fazuda više nema kontrolunad svojim teritorijem i nije u stanju da provodi zakon i ispunjava svoje zadaće.
Sreća za BiHje što je od ulaska u neizvjesne avantureDodiku ipaku konačnici bilo važnijedočepati se resursa i kredita, a i činjenica da je u Predsjedništvoušao Komšići spriječio da dvojacDodik-Čovićovlada državom dijelom je osujetio najgori scenarij. No, ako jeDodiku pustioda uđe u državnu vlast, svoj dio posla blokadeČović odrađujei na državnom i posebno na entitetskom nivou, i u tome se, između ostalog, vidi sva pogubnost odlukekaolicijeSDA-DF-SBB(tzv koalicija “Petak 13”) da pristane na formiranje državne vlasti, odnosnoDodiku prepustisrpska mjesta uVijeću ministarabez istovremenog postizanja dogovoras Čovićemo formiranju noveVlade FBiH.
SNSD i HDZ BiHtako sudošli u pozicijida ispred sebe imajušvedski stol– učestvujujućiu vlasti na državnom nivou, a u slučaju potonjeg i na federalnom nivou,koriste njene instrumenteda povećavaju svoju moć i uzimaju sve što im je u datom trenutku po volji s jedne,te blokirajuprovođenje svega što im nije po voljis druge strane, ucjenjujući pritom svoje bošnjačke partnere.
Simptomatično u svemu je i danakon 30 godinakontinuirane i stabilne koalicijeSDA i HDZ-a, koja je funkcionisala po principu“svakom njegovo”,gdje su se matematički dijelile funkcije, ministarstva, javne kompanije i resursi te se jedni drugimanisu miješali u dio kolača i poslove, sada po prvi put svjedočimo i otvorenoj konfrontacijiSDA i HDZ-au samoj vlasti.
HOĆE LI IZDATI IZETBEGOVIĆ
Šta je cilj svega? Ukratko –natjeratiSDA“na izdaju”.
Politički ciljeviSNSD-a i HDZ-asu jasni. U slučaju prvih to je potpunoobesmišljavanjesamog postojanjaBosne i Hercegovinekao države ijačanje Republike Srpskedo njene potencijalnenezavisnosti, no dok to toga ne dođe valja maksimalno iskoristiti sve resurse države za svoj interes, istovremeno joj onemogućujući da profunkcioniše u obimnijem kapacitetu kao iole ozbiljnija država.
ZaHDZje cilj postići takvu vrstu ustavnih promjena i rješenja koje bi ovoj stranci, u najmanju ruku, trajno garantovalepolovinu federalne i trećinu državne vlasti, ili u atmosferi potpunog haosa čak potencijalno možda otvorile i pitanje neke nove“hrvatske samouprave”.
Posljednji poteziosionog i samouvjerenog blokiranjarada države pokazuje da jeHDZkrenuo na sve ili ništa. Ovo političko siledžijstvo bi, u konačnici, pod prijetnjom trebalo dovesti do toga da BiH i definitivnopostane “propala država”te da, uz druge mehanizme ucjene i pristiska,SDAi njeni partneripotpišu kapitulacijupredDodikovim i Čovićevimzahtjevima i u zamjenu za deblokiranje države pristanu da se u BiH dodatno zacenementiratroetnička konsocijacijau kojoj u budućnosti nećemo imati samo etničku raspodjelu funkcija, nego ientičke glasačke kutije.
Sve bi to ovim strankamazagarantovalo dugu i osiguranu kontrolunad ključnim aspektima političkog, ekonomskog i društvenog života.
Za “slamanje”SDAiIzetbegovića,Čovićudodatno na ruku ide i činjenica da su u jeku nabavki za borbu protiv pandmije covid-19 kadrovi ove stranke počinili brojne sumnjive radnje, sa svim elementima kriminala, a da sena čelu državnog Tužilaštvanadležnog za ove slučajeve nalaziHDZ-ubliska, ili preciznije rečeno, osoba od posebnogČovićevog povjerenja – Gordana Tadić.
SNSD i HDZ, kojima je tradicionalno iprešutno naklonjen RadončićevSBB, u ovom trenutku s pravomosjećaju slabostSDA, da ne spominjemo njegov ućutkanipriljepak u viduDF-a, zbog čega su pokrenuli intenzivnu akciju slamanja probosanske opcije i provođenja vlastite agende u praksu.
Za sada, jedino što je izvjesno je da će seblokade i crpljenje državekad god za to postoji prilikanastaviti, a na kraju se možemo samo nadati da konačna cijena nabavke respiratora neće bitiizborni zakon po Čovićevoj mjeri.
(TBT, Inforadar)