Ruske snage su kočile GPS sisteme na Bliskom Istoku. Operacija za elektronsko ratovanje mogla bi utjecati na američke snage koje se okupljaju u regionu prije potencijalnih napada na Iran.
„Od prošlog proljeća, piloti koji su leteli kroz Bliski Istok, tačnije oko Sirije, primijetili su da su njihovi GPS sistemi pokazali pogrešnu lokaciju ili su u potpunosti prestali raditi“, prenio je Times of Israel krajem juna 2019. godine.
Signal koji narušava satelitsku navigaciju za avione koji lete kroz izraelski vazdušni prostor posljednjih sedmica potiče iz ruske vazdušne baze unutar Sirije, prema podacima koje je prikupio američki istraživač.
Čini se da ovo miješanje u GPS nije posebno usmjereno na Izrael, već je jevrejska država vjerovatno kolateralna šteta u namjeri Moskve da zaštiti svoje trupe od napada bespilotnog oružja i potvrdi svoju dominaciju u oblasti elektronskog ratovanja, rekao je profesor sa Univerziteta u Teksasu za Times of Israel.
Izraelski izvori “sve su uvjereniji” da su tri sedmice remećenja GPS-a za civilne letove sporedni efekat ruskog ometanja u Siriji, prenosi Breaking Defense. “Moskva pokušava da se miješa u oba zapadna aviona – uključujući F-22 i F-35 – i improvizovane terorističke bespilotne letjelice”.
Američke vazduhoplovne snage su, počevši od aprila 2019. godine, rasporedile F-22 i F-35 u Katar i Ujedinjene Arapske Emirate, kao dio šireg sastava snaga, kako se Washington sukobljava sa Teheranom, nakon odluke američkog predsjednika Donalda Trumpa da se SAD jednostrano povuku iz sporazuma kojim se ograničava iranski nuklearni program.
Sada je situacija prepuna glasina, a izraelska vlada izbjegava dati bilo kakvu zvaničnu izjavu i dalje istražuje druge izvore. Ali ako Rusija zaista slučajno kvari GPS prijateljske nacije, zašto se nije zaustavila?
Odgovor se možda krije u granicama ruskog elektronskog ratovanja, koje se – iako daleko moćnije od američkog- još uvijek više oslanja na sirovu snagu nego na precizno ciljanje.
IFALPA i izraelska uprava aerodroma su krajem juna 2019. objavili da su mnogi letovi izgubili GPS satelitski signal tokom leta u ili iz aerodroma Ben Gurion u Izraelu, prenose Breaking Defense. Prema IAA, nije bilo rizika za putnike. Pogođeni avion se jednostavno prebacio na rezervne sisteme.
“Intrigantno je da GPS na zemlji nije pogođen“, primjećuju Breaking Defense. „Zbog toga je ometanje vazduhoplovnog GPS-a sumnjivo i još jedan znak da to nije običan propust, već neka vrsta elektronskog oružja. A Rusi su uložili velika sredstva u visokofrekventne sisteme koji šalju lažne GPS signale do 500 puta jače od stvarnih, vodeći civilne navigatore miljama u pogrešnom pravcu”.
Rusija je takođe poremetila GPS u Evropi.
“Kodirani GPS signali su prvi put otkriveni tokom većih NATO vježbi u Norveškoj krajem oktobra 2018.”, navode Defense News.
„Norveška odbrambena obavještajna agencija saopćila je da je pratila izvor ometanja signala koji je dopirao iz ruske vojne baze na obližnjem, dobro utvrđenom Koljskom poluostrvu “.
Krajem 2018. godine i Finska i Norveška su podnijele žalbe Rusiji zbog remećenja. „Šefovi odbrane i civilnog vazduhoplovstva u Finskoj i Norveškoj upozorili su da ometanje GPS-a predstavlja ozbiljan rizik i za vojne i komercijalne avione koji koriste pogođeni vazdušni prostor na krajnjem sjeveru“, napominje Defense News.
„Rusija je tražila dokaze. Dali smo im dokaz “, rekao je norveški ministar odbrane Frank Bake Jensen. Dokaz se sastojao od mjerenja koja pokazuju da su signali ometani.
Rusija je rekla:„ Hvala, mi ćemo se oglasiti kad to pregledaju naši stručnjaci “, dodaje ministar: “Imati takav odgovor iz Rusije je pozitivna stvar”.
On je nagovještavao da je ometanje namjerno. “Vježbali su vrlo blizu granice i znali su da će to utjecati na područja na drugoj strani”, dodao je Jensen.
Vojska SAD-a planira u Evropi testirati GPS sisteme otporne na ometanja, kao potencijalni korak ka suzbijanju ruskog elektronskog ratovanja.
Njemačka je trebala dobiti takav novi GPS sistem do kraja 2019. godine.
(TBT, Mediji)