Kada se Edward V. Ballard 1919. vratio u SAD pošto je služio kao pripadnik konjice u Francuskoj, širom zemlje vidio je nebodere, nasipe i mostove koji su samo bivali sve veći.
Ovi projekti dali su novi život gradovima posle Prvog svjetskog rata, ali su predstavljali i novu opasnost za građevinske radnike koji su postavljali nosače, nalivali beton i zakucavali eksere.
Ballard, čiji je otac snabdijevao rudare, došao je na ideju: šta ako kompanija napravi šljem za rudare i druge radnike prema modelu metalnog šljema kakav su nosili vojnici u Francuskoj?
Ballardovj su zajedno iskovali jedan i tako je rođen šljem koji ove godine slavi svoj stoti rođendan.
Bezbjedonosni šljemovi, uz gas-maske i kišobrane, imali su simboličnu ulogu ovog leta u Hongkongu; demonstranti su ih nosili na protestima u znak otpora uticajima kineske vlade na ovu poluautonomnu oblast.
Oni su postali i emblemi autoriteta koji otkrivaju štošta o svojim vlasnicima. Sjajan novi šljem nosiće neki novajlija, ali dobro iznošeni predstavlja iskustvo. Čak i boja denotira određeni status: na nekim mjestima svi zaposleni nose šljemove iste boje, dok je na drugim jedna boja predviđena za izvođače, a druga za šegrte.
Kompanijom Ballardovih upravlja peta generacija, a na godišnjem nivou u fabrikama se proizvode milioni šljemova za desetine hiljada klijenata. Proizvodnja se pretežno odvija u sjedištu u Kentakiju, navodi izvršni direktor kompanije Wells Ballard.
Kompanija čak ima i “Turtle Club” čiji su članovi preživjeli upravo zahvaljujući šljemovima. Moto ovog kluba je: “Oklop na glavu da ne budeš mrtav.”
Prvi šljem Balardovi su nazvali „Tvrdo kuhani šešir“. Bio je proizveden od štavljene kože i platna, pokriven crnom farbom i sa tregerima koji se vezuju oko glave. Tridesetih je potražnja porasla kada su inžinjeri koji su radili na izgradnji Golden gejta u San Francisku zahtijevali od radnika da nose Ballard šljemove. Standardni dizajn šljemova je evoluirao u narednim godinama, od platna, preko metala i fiberglasa, do, na kraju, plastike.
Sa razvojem industrije, kompanija Ballard imala je sve brojniju konkurenciju – Honeywell, Kask i 3M.
Popularnost šljemova prevazišla je bezbjednost i postala statusni simbol, kaže dr Beth Rosenberg, profesorica sa Medicinskog fakulteta Univerziteta Tufts nadomak Bostona.
Rosenberg dodaje da se šljemovi povezuju sa muževnošću i patriotizmom. “Spojem socijalnih faktora, šljemovi su postali kul”, ističe ona.
Scott Storace radio je kao menadžer projekta u San Francisku kada je jedan radnik ispustio metalne spojnice za skele sa šestog sprata.
“Šljem je izveo svoj trik”, kaže.
Ballard objašnjava: “Šljem se nije značajno promijenio za stotinu godina.”
Ipak, on jeste napredovao tako da više ne štiti samo radnike od objekata koji padaju, već i kada su upravo radnici padajući objekti.
Početkom naredne godine, Ballard će predstaviti novu liniju šljemova sa postavom od pjene i ugrađenom zaštitom za bradu.
Padovi su glavni uzrok smrti na izvođenju građevinskih radova, ističe G. Scott Earnest iz Nacionalnog instituta za zdravlje i zaštitu na radu. U izvještaju iz 2016. navodi se da je više od 2.200 građevinskih radnika u Americi preminulo od traumatskih povreda mozga, i to u periodu od 2003. do 2010.
“Sve što možemo da učinimo da građevinskim radnicima obezbjedimo bolju zaštitu jeste važno, zato što je ovo veoma opasna industrija.”
(TBT, NYT)