Prošlo je 18 godina od 11. septembra, napada koji je drastično promijenio geopolitiku Bliskog istoka, katapultirao Sjedinjene Države u neprekidne ratove i pokrenuo globalnu borbu protiv tzv. „radikalnog islamskog terorizma“.
Dok su u srijedu predsjednik Donald Trump i drugi američki političari obilježavali godišnjicu napada, na jednom drugom mjestu u Washingtonu, muslimansko-američki aktivisti otvorili su izložbu koja prikazuje kako je američki „rat protiv terorizma“ utjecao na muslimanske zajednice širom svijeta.
U organizaciji Pravde za muslimanske zajednice (JMC), koalicije sa sjedištem u Washingtonu, koja se bori protiv strukturalne islamofobije, privremena izložba predstavlja vizuelni hronološki prikaz toga kako su američke političke odluke i programi implementirani poslije napada 11. septembra naštetili muslimanima kako u SAD-u tako i u inostranstvu.
Po jedno umjetničko djelo za svaku godinu od 2001. do 2019. izloženo je u sobi u Zgradi istinske reforme, zajedničkom prostoru u ulici „U“, historijskom mjestu koje se često naziva srcem afričko-američke kulture.
„Moj cilj bio je kreirati vizuale – uz divnu pomoć umjetnika – koji bi prikazali koliko duboko je ‘rat protiv terorizma’ ukorijenio islamofobiju,“ rekao je Maha Hilal, direktor JMC-a, na otvaranju izložbe u srijedu.
Hronološki prikaz počinje sa 2001. godinom, kada su se desili napadi na zgrade Svjetskog trgovačkog centra u New Yorku, i Patriotskim zakonom, koji je uslijedio kao dio legislacije potpisane od tadašnjeg predsjednika Georgea W. Busha, korišten za prismotru američkih građana, posebno targetirajući muslimane.
Odatle nastavlja sa raznim ključnim momentima u američkom tzv. „ratu protiv terorizma“, uključujući i američku invaziju Afganistana, mučenje iračkih zatvorenika u Abu Ghraib zatvoru u Iraku od strane američkih vojnika, i otvaranje zatvora Guantanamo.
Izložba također zalazi u upotrebu smrtonosnih napada dronovima u Pakistanu, Somaliji i Jemenu, nekolike slučajeve zarobljavanja muslimanskih Amerikanaca i kreiranje programa Suprotstavljanje nasilnom ekstremizmu (CVE) tokom Obaminog mandata.
CVE je uveden kao način suzbijanja nastojanja esktremista da regrutiraju i radikaliziraju pojedince. Pored agencija za provođenje zakona, nevladinih organizacija, i specijalista za mentalno zdravlje, program obuhvata nadgledanje zajednica koje su pod rizikom od radikalizacije.
Međutim, mnogi su ga kritizirali zbog toga što ne pruža konkretne načine za sprječavanje širenja ekstremizma, zbog toga što uglavnom targetira muslimanske zajednice te tretira muslimane kao inherentno sumnjive.
„Kao neko ko voli, ili je volio, Obamu, veoma je teško smatrati ga krivim za toliko toga što nas je dovelo do današnjeg CVE-a,“ kaže Sarah Khan, muslimanka kanadskog porijekla, zadužena za razvoj kurikuluma u Washingtonu.
„Program je otvoren za njegovog mandata i toliko dronskih napada izvršeno je po njegovoj naredbi,“ izjavila je Khan.
Crteže na hronološkom prikazu nacrtala je 18-godišnja Zaynub Siddiqui, studentica na Univerzitetu u Marylandu, a digitalizirala ih je grafička dizajnerica Maura Dwyer, iz umjetničke grupacije međureligijske zajednice The Sanctuaries DC, koja je nadgledala cjelokupnu izradu.
Na ulazu u izložbu, posjetioci mogu vidjeti niz poster na štafelaju, postavljenih ispred svakog zida.
Svaki poster je mješavina crteža koji prikazuju šta se desilo u određenoj godini, a svaki idući je korak bliže današnjem trenutku.
Siddiqui kaže da joj je trebalo duže nego što je očekivala da završi crteže, jer svaki put kada bi joj Hilal poslala opis onoga što je trebala prikazati, prestravila bi je njegova brutalnost.
“Trebalo mi je nekih 15 do 20 minuta da proučim svaki opis prije nego ga nacrtam,“ rekla je, kroz suze posmatrajući svoje radove.
„Nadam se da će se ovaj projekat iskoristiti da obrazuje ljude i nadam se da će pomoći našem ummetu, zajednici, i unijeti svjetlo u živote ljudi koji su toliko strašno propatili, rekla je Siddiqui.
Iako je izložba u Washingtonu privremena – slike su bile izložene samo u srijedu na godišnjicu 11. septembra – Hilal je rekla da se nada da će se prikazati širom zemlje da bi ukazala na to kako je američka vlada normalizirala zlostavljanje muslimana, istovremeno prikazujući kako je Washingtonovo pretvaranje muslimana u žrtvenog jarca integrirano u infrastrukturu nacionalne sigurnosti ove države.
„Jedan od razloga zbog kojeg smo napravili ovaj rad jeste da u američku svijest utisnemo sjećanje na ‘rat protiv terorizma’ onako kako su ga vidjeli muslimani,“ rekla je.
Hilal kaže da postoji bezbroj primjera o tome kako je država koristila nasilje protiv muslimana tokom „rata protiv terorizma“.
Istakla je zlostavljanje većinski muslimanskih zatvorenika u Guantanamu, gdje su mnogi bili mnogi mučeni nasilnim hranjenjem, gušenjem u vodi, uskraćivanjem sna i prisilnim stajanjem u položaju dubokog naklona.
- UN-ov nezavisni istražitelj za ljudska prava također je rekao da se zlostavljanja i dalje vrše u Guantanamu iako su SAD zabranile „intenzivne tehnike propitivanja“ prije više od deset godina.
James Yee, bivši general u američkoj vojsci, koji je bio muslimanski vojni kapelan u Guantanamu, napisao je u svojim memoarima da je „islam bio sistematski korišten kao oružje protiv zatvorenika“.
U tom kontekstu, Hilal kaže da je cilj ovog umjetničkog rada da zaustavi „narativ države o tome šta čini a šta ne čini nasilje, ko ima a ko nema pravo na život, i šta znači kreirati cijeli aparatus za kriminaliziranje, dehumaniziranje i povrjeđivanje muslimana.“
Khan je dodala da je izložba razjasnila koliko je „rat protiv terorizma“ bio destruktivan za muslimane.
„Tužno je jer postoji toliko jasnih dokaza da je broj onih na koje je rat protiv terorizma utjecao mnogo veći od broja ljudi koji su napadnuti 11. septembra“, kaže. „A opet narativ i sramoćenje i krivljenje i dalje spada na prve.“
(TBT, MEE , Prevela Esma Latić)