Atwood je saopćila da planira otputovati kući, navući par mekanih čarapa i sklupčati se sa knjigom u rukama. Heather je pomislila koliko to fino zvuči. Nedugo potom, njena kompanija “Indigo” razvila je sopstveni brend “čarapa za čitanje” koje su brzo postale omiljeni poklon među knjigoljupcima.
Tokom posljednjih nekoliko godina “Indigo” je dizajnirao desetine proizvoda, između ostalog i mirisne svijeće, slike, pribor za uzgajanje biljaka, bakrene setove noževa, jastuke i šalove.
Možda djeluje čudno da lanac knjižara razvija i prodaje ručno oslikane činije za supu i benkice za bebe od organskog pamuka, ali pristup ove kompanije ne samo da je inovativan već je i od krucijalnog značaja za uspjeh “Indiga”. Koncept superprodavnice koja nudi više od 100.000 naslova postalo je teško održati u eri internet prodaje, naročito pošto je nemoguće parirati “Amazonovoj” nepreglednoj ponudi.
“Indigo” eksperimentira sa novim modelom, te se nastoji pozicionirati kao “odjeljenje za kulturu” u kojem će mušterije koje kupuju knjige iz oblasti kulinarstva i kućnog dekora moći da uz odabrani naslov pazare i papuče od kašmira ili set noževa uz kuhar paleo ishrane.
Heather sada nudi ovaj koncept i u Americi. “Indigo” je protekle godine otvorio prvu radnju u Americi, u šoping centru u New Jerseyju, a u planu je otvaranje još nekoliko novih prodavnica.
“Teško je izvesti nešto ovako u tipičnoj knjižari”, ističe Peter Hildik-Smith, predsjednik Grupe “Codex” koja se bavi analizom industrije knjiga. “’Indigo’ je pronašao način da iskustvu kupovine knjiga doda jednu novu dimenziju tako što je utjelovio ono o čemu čitate.”
Knjige čine nešto više od 50 posto prihoda, ali imaju još jednu svrhu: pružaju uvid u interesiranja potrošača, pa je lakše osmisliti i prodati proizvode.
“Amazon” je svojevrsni pionir ovog koncepta, pošto je oduvijek imao cilj biti “prodavnica za sve”. “Indigo” ne teži tome, ističe Hether Reisman.
“U kategorijama u kojima mi igramo riječ je o odabranom asortimanu”, navodi ona. “Ne želimo biti prodavnica za sve. Neko drugi je to već uradio.”
Kada je Heather otvorila prvu prodavnicu “Indigo” u Ontariju 1997. godine, mnogi su se pitali hoće li moći biti konkurentna najprometnijem prodavcu knjiga u Kanadi, “Chaptersu”.
“Indigo” se nekoliko godina kasnije spojio sa “Chaptersom” i preuzeo knjižare. Kompanija sada u Kanadi ima više od 200 prodajnih mjesta, a prva prodavnica u okviru novog koncepta otvorena je 2016. godine.
Novi pristup ispostavio se veoma plodonosnim: u 2017. godini, prihodi kompanije nadmašili su prvi put milijardu dolara. U 2018. godini, “Indigo” je prijavio rast u iznosu od 60 miliona dolara u odnosu na prethodnu godinu, a upravo 2018. bila je najprofitabilnija u historiji kompanije.
Kompanija, međutim, nije imuna na probleme sa kojima se suočavaju drugi prodajni lanci koji ne posluju na internetu. U posljednjem izvještaju o kvartalnoj zaradi, “Indigo” je zabilježio pad u iznosu od sedam miliona i nižu bruto zaradu za 16 miliona u odnosu na prethodnu godinu. Razlozi za to su štrajk poštara u Kanadi, rast minimalne zarade i renoviranje prodavnica.
Dominantnost ove kompanije u Kanadi ne garantira da će ona doživeti isti uspjeh i u Americi, gdje će se takmičiti sa “Amazonom” i “Barnes & Nobleom”, ali i sve većim brojem nezavisnih knjižara koje su ponovo oživjele.
Heather Reisman je bez obzira na to optimistična.
“Osmislili smo samo nama svojstven način da privučemo čitaoce”, kaže ona. “Mi smo novi tip”, dodaje zatim. “Ili nova žena.”
(TBT, NYT)