U malom izložbenom prostoru ispunjenom replikama Da Vincijevih remek-djela, Lucia Borgonzoni, italijanska sekretarica za kulturu i članica desničarske stranke Liga, posvjedočila je o svom gađenju prema Francuzima.
Ona je optužila Francusku za kulturnu aproprijaciju Leonarda da Vincija za izložbu u Louvresu koja se organizira povodom petstogodišnjice njegove smrti. A to je bio samo početak.
Francuska se prema Italiji ponijela “bez poštovanja” i tretirala je kao kulturni “supermarket” pošto je poslala “šoping listu” djela koje je željela pozajmiti – skoro sve.
Vjerovatno se nijedna druga zemlja ne bi usudila ponašati kao Francuska, rekla je Borgonzonijeva dok je gledala u lažnu “Mona Lisu” u muzeju Leonarda da Vincija. Ona je pregledala reprodukcije “Vitruvijevog čoveka” i “Blagovijesti”. “Hajde da im damo ovo”, rekla je, smijući se.
Ništa nije pretjerano u agendi koju Liga forsira – “Italijani na prvom mjestu”. Kultura je dugo bila relativno neutralan teren. Više nije.
“To je naš način posmatranja zemlje, društva i svijeta”, kaže Lucia Borgonzoni.
Rođen 1452. godine nadomak Vincija, Leonardo je odrastao u Firenci i živio u Milanu i Rimu prije nego što se preselio u Francusku, gdje je i sahranjen. Mona Lisa se nalazi u Louvresu, gdje je i najveći dio njegovog sveukupnog stvaralaštva.
U zamjenu za djela koja želi iz Italije, kaže Lucia Borgonzoni, Louvres se nije sjetio ponuditi ništa za rimsku izložbu zakazanu za 2020. povodom obilježavanja petstogodišnjice Rafaelove smrti.
Duh saradnje razvio se između Francuza i prethodne vlade lijevog centra. U pismu koje je u junu 2017. godine poslao, tadašnji ministar kulture Dario Francescini istakao je važnost izložbe o Rafaelu i namjere Italije da “aktivno sarađuje” sa izložbom u Louvresu. Ministarstvo je tada okupilo direktore muzeja iz čitave zemlje. Borgonzonijeva kaže da dokumenti pokazuju da nikakav dogovor nije postignut.
Ike Schmidt, direktor galerije Ufici u Firenci, kaže da je on rekao Louvresu da njegov muzej neće dati na pozajmicu tri Leonardove slike koje su Francuzi tražili, zato što su previše krhke.
Gallerie dell’Accademia u Veneciji pristala je pozajmiti šest Leonardovih crteža, na šta su Francuzi odgovorili: “A šta je sa ’Vitruvijevim čovjekom’?”, kaže Paola Marini, bivša direktorica muzeja.
Jedino veće Leonardovo djelo koje će ići u Louvres zasad je “La Scapigliata”, iz Nacionalne galerije u Parmi. “To je prava italijanska sapunica”, kaže Simon Verde, direktor.
(TBT, NYT)