U malom izložbenom prostoru ispunjenom replikama Da Vincijevih remek-djela, Lucia Borgonzoni, italijanska sekretarka za kulturu i članica desničarske stranke Liga, posvjedočila je o svom gađenju prema Francuzima.
Ona je optužila Francusku za kulturnu aproprijaciju Leonarda da Vincija za izložbu u Luvru koja se organizuje povodom petstogodišnjice njegove smrti. A to je bio samo početak.
Francuska se prema Italiji ponijela “bez poštovanja” i tretirala je kao kulturni “supermarket” pošto je poslala “šoping listu” djela koje je željela da pozajmi – skoro sve.
Vjerovatno se nijedna druga zemlja ne bi usudila da se ponaša kao Francuska, rekla je Borgonzoni dok je gledala u lažnu “Mona Lizu” u muzeju Leonarda da Vincija. Ona je pregledala reprodukcije “Vitruvijevog čoveka” i “Blagovijesti”. “Hajde da im damo ovo”, rekla je, smijući se.
Ništa nije pretjerano u agendi koju Liga forsira – “Italijani na prvom mjestu”. Kultura je dugo bila relativno neutralan teren. Više nije.
“To je naš način posmatranja zemlje, društva i svijeta”, kaže Lucia Borgonzoni.
Rođen 1452. godine nadomak Vincija, Leonardo je odrastao u Firenci i živio u Milanu i Rimu prije nego što se preselio u Francusku, gde je i sahranjen. “Mona Liza” se nalazi u Luvru, gdje je i najveći dio njegovog sveukupnog stvaralaštva.
U zamjenu za djela koja želi iz Italije, kaže Lucia Borgonzoni, Luvr se nije sjetio da ponudi ništa za rimsku izložbu zakazanu za 2020. povodom obilježavanja petstogodišnjice Rafaelove smrti.
Duh saradnje razvio se između Francuza i prethodne vlade lijevog centra. U pismu koje je u junu 2017. godine poslao, tadašnji ministar kulture Dario Franceschini istakao je važnost izložbe o Rafaelu i namjere Italije da “aktivno sarađuje” sa izložbom u Luvru. Ministarstvo je tada okupilo direktore muzeja iz čitave zemlje. Borgonzoni kaže da dokumenti pokazuju da nikakav dogovor nije postignut.
Eike Schmidt, direktor galerije Ufici u Firenci, kaže da je on rekao Luvru da njegov muzej neće dati na pozajmicu tri Leonardove slike koje su Francuzi tražili, zato što su previše krhke.
Gallerie dell'Accademia u Veneciji pristala je da pozajmi šest Leonardovih crteža, na šta su Francuzi odgovorili: “A šta je sa ’Vitruvijevim čovjekom’?”, kaže Paola Marini, bivša direktorka muzeja.
Jedino veće Leonardovo djelo koje će ići u Luvr zasad je “La Scapigliata”, iz Nacionalne galerije u Parmi. “To je prava italijanska sapunica”, kaže Simone Verde, direktor.
(TBT, NYT)