Yalitza Aparicio, zvijezda filma “Roma” Alfonsa Cuarona, nedavno je sjedila na osunčanoj klupi u Meksiko parku, samo nekoliko blokova udaljenom od kraja po kojem je film dobio ime. Odabrala je da razgovor – usred crvenih tepiha, foto-sesija i intervjua – obavi u parku pošto je on najviše, kako kaže, podsjeća na kuću u Oahaki.
Yalitza Aparicio (25) samo što je diplomirala i počela da živi u Meksiku kada je došla na audiciju za film “Roma” za ulogu kućne pomoćnice i dadilje pod imenom Cleo, čiji je lik zasnovan na Cuaronovoj dadilji iz djetinjstva Liboriji Rodrigez. Sada kada je zaradila nominaciju za Oskara za najbolju glumicu, Yalitza Aparicio se smatra uzorom svim ženama koje pripadaju urođeničkim narodima u Meksiku.
Da li je prepoznaju na ulici sada?
“Ne! Ovdje? Pa ne”, kaže na španskom. “Izgleda da me prepoznaju samo kada izađem sređena, ali kada sam ovako normalno obučena, ne. Mislim da mnogo ljudi još nije pogledalo film, a i mi izgledamo potpuno drugačije na ekranu nego uživo.”
U ovaj park je prvi put došla prije dvije godine dok je trajalo snimanje filma.
“Osjećam se slobodnije ovdje nego kada sam okružena zgradama. Nikada nisam voljela osjećaj skučenosti”, kaže ona.
Za samo nekoliko trenutaka bila je okružena nečim drugim: fanovima. “Roma”, film koji je kritika zavoljela i koji je osvojio deset nominacija za Oskara, više je lični projekat poznatog reditelja u Meksiku. On je počeo kao razgovor o nejednakosti, (mal)tretmanu posluge i tome ko je dobrodošao na crvenom tepihu u zemlji u kojoj se pripadnici urođeničkih naroda rijetko viđaju i na stranicama magazina, a kamoli na holivudskim dodjelama nagrada.
Glavna urednica meksičkog Voga Karla Martinez de Salas rekla je da je broj na čijoj se naslovnoj strani našla Yalitza Aparicio na društvenim mrežama hvaljen i slavljen kao nijedan drugi.
Yalitza želi da iskoristi to što je sada poznata kako bi doprinijela stvaranju inkluzivne budućnosti u svojoj zemlji. “Nevažno je čime se bavite, kako izgledate – možete da postignete sve što želite”, kaže ona. “Ja nisam lice Meksika”, dodaje, pošto ova zemlja ima mnogo lica.
Čak i prije nego što je film počeo da se prikazuje na Netflixu u decembru, bilo je znakova promjene: tog mjeseca Vrhovni sud Meksika presudio je da više od dva miliona ljudi koji obavljaju posao posluge moraju dobiti pristup sistemu socijalne zaštite. Predsjednik Andres Manuel Lopez Obrador obećao je da će se posebno obratiti pažnja na ublažavanje ugnjetavanja i siromaštva koje urođenički narodi u Meksiku trpe.
Pored toga što je postala slavna, Yalitza Aparicio nametnula se kao meta rasističkih napada na internetu. Ona kaže da ju je to isprva uznemiravalo, ali da se sada usredsređuje na to da je neki smatraju uzorom.
Njeno putovanje počelo je prije dvije godine. Direktor kulturnog centra pozvao je Yalitzinu stariju sestru Edit na misteriozni kasting za, kako će se ispostaviti kasnije, ulogu Cleo u Cuaranovom filmu. Biranje glavne glumice trajalo je mjesecima, a Cuaron ni među tri hiljade žena koje su došle na kasting nije uspio da pronađe pravu.
Edith Aparicio je na audiciji oklijevala pošto je bila trudna i natherala je Yalitzu da se oproba, pa da joj ispriča kako je bilo.
“Već sam se bio unervozio, ali onda je Yalitza ušla i to je bilo to njeno prisustvo – nekako stidljivo a otvoreno”, rekao je Cuaron kasnije. On je tražio odgovarajuću osobu čiji bi se senzibilitet poklapao sa Liborijinim i njenim empatičnim načinom povezivanja sa drugima.
“Riječ je o načinu na koji ona prilazi ljudima, kad je na mjestu i želi da se uvjeri da su ljudi, naročito oni ranjivi, u redu”, objasnio je reditelj. Ali kada je rekao Yalitzi da želi da ona tumači ulogu Liborije u filmu, ona je oklijevala. Samo što je diplomirala i morala bi da se prvo posavjetuje sa porodicom.
Ubrzo se javila. Imala je prazan hod dok ne počne sezona prijavljivanja za posao. “Rekla je: ‘Pa, mislim da mogu'”, prisjetio se Cuaron. “‘Nemam ništa pametnije da radim.'”
Kako bi se pripremili za snimanje, Cuaron je zamolio Yalitzu Aparicio i Nensi Garcia koja tumači lik kuharice Adele da odigraju improvizovane scene. Bio je zapanjen koliko su brzo ušle u uloge. “To što vidite na filmu, to nije Yalitza, to je Cleo”, rekao je Cuaron.
Glumcima nije dat scenario, čak ni kostur priče. Yalitza je inspiraciju crpla iz svijeta koji je stvoren na snimanju, zasnovanog na Cuaronovim sjećanjima iz djetinjstva, ali i iz sopstvene vizije lika, dijelom zasnovane na iskustvu njene majke koja je radila kao kućna pomoćnica.
Ona se nada da će sada moći da utiče na stvaranje nove realnosti u Meksiku i pokaže da žene iz urođeničkih naroda mogu dostići vrh u bilo kojoj oblasti. Na tom putu ima prepreke: više od 70 posto pripadnika urođeničkih naroda u Meksiku živi u siromaštvu, a diskriminacija – u zapošljavanju, obrazovanju i pravosudnom sistemu – ima nevjerovatne razmjere.
Yalitza Aparicio nije sigurna hoće li nastaviti da se bavi glumom. Završila je školu za učiteljicu i kao učiteljica razumije da film može prenijeti veoma moćne poruke. Oblikovanje djece mnogo je lakše nego mijenjanje uvjerenja odraslih ljudi, kaže ona, a “Roma” uspijeva čak i u tome.
“Naposlijetku, ovo se ne razlikuje tako mnogo od onoga čime sam željela da se bavim”, kaže Yalitza. “Shvatila sam da film može obrazovati ljude svih životnih doba, na veoma dubok način.”
(TBT, NYT)