Kada je Lucy Ashton 2009. godine napustila lokalni list The Sheffield Star da bi radila u odnosima s javnošću, već je prethodno viđala novinare koji su primorani da napuste svoja radna mjesta i tiraže koji vrtoglavo padaju.
Nedavno se, međutim, vratila pod novom inicijativom za pomoć novinskim organizacijama u pokrivanju lokalnih vlasti.
Ona je pratila sastanak gradskog vijeća u Sheffieldu kada je žena iz odbora pričala o tome kako je uznemiravana.
“To nije bilo po rasporedu”, kaže Ashton. “Da nije bilo reportera na tom sastanku, ne bismo nikada saznali ništa o tome.”
Da bi se oživjelo pokrivanje lokalnih vlasti, manji novinski izdavači u Velikoj Britaniji mogu da dobiju procenat godišnje pretplate koju domaćinstva sa televizijskim prijemnikom plaćaju za javni servis BBC. Ovaj iznos bio je dovoljan BBC-ju da zadrži veliki broj novinara u vrijeme kada su se budžeti lokalnih medija smanjivali.
Taj novac, osam miliona funti, odnosno 10,2 miliona dolara godišnje, lokalne novine i novinski sajtovi koriste da zaposle nove reportere.
Novinske organizacije trenutno raspolažu sa dodatna 144 radna mjesta, od čega je 90 posto već popunjeno. Reporteri, inače iskusni novinari, prolaze dodatne obuke u BBC-ju i zapošljavaju se na početni period od dvije godine.
Matt Hancock, član parlamenta i bivši ministar u vladinom departmanu za medije i kulturu, nada se da će ovaj program unijeti novu energiju među novinare koji se bave pokrivanjem aktivnosti lokalnih vlasti.
Sve je manje novinara koji prate izjave političara, dodao je on, a reporteri koji su nekada pokrivali aktivnosti zvaničnika sada rade za njih u sektoru odnosa sa javnošću.
“Pomislite, pa čekaj malo, da li je to u redu, da li je način da naša demokratija funkcioniše?”, kaže Hancock.
Ovo je samo jedan primjer kako se stvara održivi biznis model za lokalne medije koji je do prije samo godinu-dvije bio nezamisliv, uključujući i finansiranje od neprofitnih grupa.
Google je saopštio da će ove godine uložiti više od 300 miliona dolara kako bi podržao objektivno novinarstvo, a Facebook je donirao šest miliona dolara zajednici novinskih projekata u Velikoj Britaniji.
Novinske organizacije ne smiju iskoristiti nove pozicije koje se finansiraju iz pretplate BBC-ja kako bi smanjile broj stalno zaposlenih, a reporteri su u obavezi da pokrivaju rad lokalnih vlasti. BBC, kao i na desetine drugih medijskih organizacija, mogu koristiti članke tako da se kreira svojevrsna agencija za lokalne vijesti.
Ipak, finansijski pritisak na lokalne listove i dalje raste u Velikoj Britaniji gdje je od 2012. do početka 2018. godine ugašeno 136 listova.
Daniel Ionescu je glavni urednik Lincolnite, digitalnog servisa za vijesti koji je na ovaj način zaposlio dva reportera. On ističe da se novac za oglašavanje sve više ulaže u platforme kao što su Google i Facebook umjesto u lokalne online izdavače.
“Izdavači koji stvaraju sve dobijaju samo mrvice”, kaže is Ionescu.
(TBT, NYT)