Dok je na stotine ljubitelja filma u augustu čekalo u redu da na filmskom festivalu u Coloradu vidi novi film Alfonsa Cuaróna “Roma”, ispred kina se parkirao terenac i iz njega je izašao visoki, preplanuli čovek sa naočalima za sunce.
Osmijehnuo se i mahnuo ljudima prije nego što je ušao u kino sa svojom svitom.
“Je li on neka poznata ličnost”, upitao je neko od prisutnih.
Filmoljupci možda ne poznaju Scott Stabera, ali on je jedan od najvažnijih – i subverzivnih – ljudi u filmskoj industriji. Nekadašnji potpredsjednik kompanije Universal Pictures, Staber (50) je danas vodeći čovjek za filmove u Netflixu. Njegov cilj je da ta streaming mreža ima filmsku ponudu jednako impresivnu kao što je televizijska koja je u protekloj godini zaradila ukupno 112 nominacija za Emmy, prestigavši sve druge konkurentne mreže.
Filmom “Roma” koji je na Netflix stigao 14. decembra, Staber je ovog internet giganta pozicionirao u centar ovogodišnje trke za Oscara. Cuaranov film o životu sedamdesetih godina u Mexico Cityu po svoj prilici donijet će Netflixu prvu nominaciju za najbolji film.
“Roma” predstavlja samo početak Staberovog juriša na kina, što je sasvim dovoljno da se svaki etablirani filmski studio i multipleks lanci suoče sa važnim pitanjem: hoće li streaming kompanija zbog koje su se ljudi odrekli skupih televizijskih pretplata sada dovesti do toga da ljudi prestanu da odlaze u kino? Internet sada napokon predstavlja prijetnju za Hollywood.
Već se očekuju filmovi Martina Skorsesea, Steven Soderbergha, Giuellerma del Toro, Noah Baumbacha i Michael Baya.
“Ukoliko želite da izgradite veliki filmski studio, morate da gradite sa velikim rediteljima”, rekao je Staber, ističući da su mnoge holivudske zvijezde – Meryl Streep, Ben Affleck, Eddie Murphy, Sandra Bullock, Dwayne Johnson – već potpisali za Netflix.
Staberova operacija trebalo bi da iznjedri 55 originalnih filmova godišnje, sa budžetima do 200 miliona dolara. Kada se na to dodaju dokumentarni i animirani filmovi, broj filmova objavljenih na godišnjem nivou dostiže 90. Universal, jedan od najproduktivnijih tradicionalnih studija, objavljuje oko 30 naslova godišnje.
Svijet filma dosad je bio relativno zaštićen od digitalnih sila. Većina filmova već decenijama se distribuira na isti način: prvo u kina, na ekskluzivno prikazivanje na oko 90 dana, a zatim i na male ekrane. Lanci kina oštro su se usprotivili skraćivanju tog perioda od 90 dana prikazivanja isključivo u bioskopskim salama, zabrinuti da će ljudi oklijevati da kupe karte za kino ukoliko isti film mogu gledati u dnevnoj sobi samo nekoliko sedmica (ili dana) kasnije.
“Uzevši u obzir marginalne prihode u poslu koji donose kina, ukoliko izgubite 10 posto publike – odnosno neki ljudi ostanu kod kuće – neka kina prestaju da rade”, kaže John Fitian, predsjednik Nacionalnog udruženja vlasnika kina, američke grupe čiji članovi vjeruju da je veliko platno dio same definicije filma.
Netflix prevazilazi kina. Da bi se kvalifikovali za nagrade, određeni broj Netflixovih filmova istovremeno se prikazuju online i u kinima u New Yorku i Los Angelesu.
Pod Staberovim pritiskom, Netflix je otkrio treći model distribucije u oktobru, kada su “Roma” i još dva filma prvo prikazani u kinima – ali samo u periodu od jedne do tri sedmice.
Većina kina je odbila saradnju, iako je Netflix pronašao oko 140 kina u Sjevernoj Americi za film “Roma” i još 600 u inostranstvu.
(Druga dva filma su “The Ballad of Buster Scruggs”, reditelja Joel i Ethan Coena; i “Bird Box”, triler u kojem glavnu ulogu tumači Sandra Bulock.)
Pažnja koju je Netflix počeo da poklanja kinima je neka vrsta mirovne ponude glasačima za Akademijinu nagradu.
Holivudski titani poput Stevena Spielberga bili su frustrirani Netflixovom politikom emitovanja filmova odmah, sugerišući da sav sadržaj koji ova mreža nudi treba smatrati televizijskim sadržajem.
Ali Netflixu su potrebni Oscari i potvrda koju oni sa sobom nose kako bi ta mreža mogla da se takmiči sa tradicionalnim studijima.
“Pokušavamo da izgradimo novi studio koji će biti uzbudljiv za umjetnike”, istakao je Staber. “Dok to činimo, važno je da budemo otvoreni za kritike. Kada veliki glumac kaže: ‘Hej, ovo nije kako treba’, onda bolje da to popravimo. Za neke od naših reditelja to znači da imaju premijere u kinima i da se takmiče za nagrade.”
Naravno, postoji granica do koje je Netflix spreman na kompromise.
“Mi također smatramo da je od suštinskog značaja da, ukoliko nemate sredstava, pristup ili vremena da odete u kino, i dalje možete da odgledate film a da ne čekate dugo.”
“Reditelji koji odlaze na Netflix prodaju dušu”, ističe Fitian.
Scorsese ne misli tako. Netflix će producirati njegov film o bandama “The Irishman”, u kojem glavne uloge tumače Robert de Niro, Al Pacino i Joe Pesci, nakon što je Paramount odbio saradnju sa Scorseseom zbog troškova.
Film “Roma” finansirala je i producirala kuća Participant Media, koja je pregovarala sa šest kompanija o distribuciji filma. Svi osim Netflix, prema Cuaronovim rečima, bili su zabrinuti može li crnobijeli film postići komercijalni uspjeh.
“Veoma sam uzbuđen zbog Netfixovog modela distribucije”, istakao je Cuaron. “To će filmu vratiti raznolikost.”
(TBT, NYT)