Posljednje dvije decenije religija u Kini doživljava procvat, a nijedna više od budizma. Broj hramova se utrostručio, monasi i kaluđeri su postali javne ličnosti a Kina je iskoristila ovu vjeru kako bi izgradila snažnije veze sa ostakom svijeta, šaljući kaluđere na misije širenja dobre volje.
Osoba koja je najbliže povezana sa ovim procvatom je prečasni Xuchang, harizmatični monah koji je postao kaluđer u svom prvom hramu sa 23, a predsjedavajući Budističke asocijacije Kine, tijela koje vodi Komunistička partija, sa 49 godina.
Njegova upotreba društvenih medija i naglasak na saosećanju privukli su razne vrste bistrih profesionalaca koji su nekada odbacivali tradicionalne kineske religije. Mnogi od njih ga smatraju najvažnijim reformatorom kineskog budizma u poslednjih sto godina.
Ali tokom ljeta, sve ovo je iznenada nestalo. Optužen za razvrat sa monahinjama i finansijske prestupe, Xuchang, 52, je ostao bez svih svojih titula i prognan je u mali hram u rodnoj provinciji Fujian. Vladini istražitelji sada borave u njegovom glavnom hramu u Pekingu sprovodeći čistke među njemu lojalnim kaluđerima i pročešljavajući njegove knjigovodstvene knjige u potrazi za finansijskim prekršajima.
Xuchang je tako najvažniji nacionalni lider koji je pao pred malim ali upornim #MeToo pokretom u Kini i rijetka figura sa političkim vezama koja je zglajznula zbog optužbi za seksualno zlostavljanje.
Mnogi brinu da njegovom modelu superbrzog budizma koji prihvata društvene trendove nedostaje duhovnost koja je ta koja i privlači ljude veri.
Njegov pad predstavlja i potencijalni korak nazad vladinim naporima da budizam predstave kao nacionalnu religiju koja može da privuče prijatelje iz svijeta i ponudi moralne vrednosti stanovništvu kod kuće.
„Nemoguće je ne osjećati bol i tugu zbog skorašnjih događaja“, napisala su dva kaluđera u izvještaju na 85 strana gdje su detaljno izložene optužbe za seksualna i finansijska nedjela Xuchanga. Oni su od vlasti zatražili da brzo djeluju jer se oni „ne usuđuju da zamisle gdje će Xuchang odvesti ovu grupu budista“.
Xuchang je 2004. preuzeo mahom ruiniran hram u zapadnom predgrađu Pekinga. Hram Longchuan ili Zmajevo vrelo je u roku od nekoliko godina postao jedan od najaktivnijih u Kini.
Xuchang je igrao na kartu široko rasprostranjene želje među bogatim Kinezima da vrate nešto društvu, otvorivši humanitarne fondacije u svom hramu. Iako bi 90 miliona članova Komunističke partije trebalo da budu ateisti, oni su hvalili hram zbog nesebične žrtve koja je potpuno u komunističkom stilu.
Stefanija Travagnin, koja predaje savremeni budizam na Groningen univerzitetu u Holandiji, kaže da je budizam izabran ispred ostale tri velike religije u Kini – islama, kršćanstva i taoizma – kao naprikladniji za predstavljanje nacije u inostranstvu.
Islam i kršćanstvo imaju previše veza sa drugim zemljama, rekla je ona. Dok je taoizam izvorno kineska vjera koju malo stranaca razumije. Budizam je poznat zbog popularnosti njegovih japanskih verzija poput zena.
Većina onih koji su poslati u inostranstvo bile su kaluđerice koje su se, poput Xuchang, zavjetovale na čednost. Zbog putovanja u inostranstvo su dobile mobilne telefone.
Xuchang je počeo da im šalje eksplicitne poruke, navodi se u izvještaju kaluđera. Pitao je jednu od njih da li bi bila spremna da bude milovana i da ima odnos. Kada je rekla ne, poručio joj je da mora da se „oslobodi“ takvog načina razmišljanja. Počeo je konverzaciju sa drugom kaluđericom pitavši je kome pripada na šta mu je ona odgovorila „gospodaru“ misleći na Xuchanga.
Prošle godine kaluđerice su kontaktirale dva više rangirana kaluđera i izložile im svoj slučaj. U svom izvještaju, kaluđeri su također naveli da su donacije hramu prenijete na lični račun Xuchanga.
U februaru, izvještaj je poslat vladi. U augustu ga je neko objavio na društvenim mrežama. Vlasti su kasnije potrvrdile da je on zaista slao poruke.
Mnogi njegovi sljedbenici misle da su se prema njemu vlasti nepravedno ponijele i nadaju se da će se vratiti.
„Xuchang je uradio mnogo dobrih stvari, on ima sjajne vrline“, rekao je jedan njegov sljedbenik, 25-godišnjak koji vodi krčmu za hodočasnike u blizini grama Longkvan. „Ne možete mu to osporiti, čak i da je uradio sve to za šta ga optužuju“.
(TBT, NYT)