Bilo je devedesetih godina puno priča iz rata u Bosni. Više onih tragičnih, naravno. Ali negdje s početka sukoba, neko je upao u stan Gorana Bregovića u Sarajevu i od svega što je uzeo iz njega, ostala je priča o privatnom porno snimku. Bregović, najbritkiji i najoriginalniji mozak i jezik čitave eks i postjugoslovenske pop kulture je čitavu epizodu britko i originalno prokomentirao, parafraziram “Narod gine, a ljude interesira moj k….”
I ginulo se, pa je sačuvati glavu i kupiti osnovna sredstva bilo važnije od rasprodaje privatnog seks snimka, ali to možda ostaje kao prvo spominjanje nečijeg domaćeg “kućnog rada poznatih.” Prije toga, pa i u socijalizmu, bilo je mitskih priča o tim “bezobraznim” filmovima. Pouzdano su tvrdili da je voditeljka TV Dnevnika ta i ta, snimila pornić, ali niko i nikada nije za to imao dokaz.
Prava revolucija u tim porno filmovima slavnih bio je čuveni snimak sa jahte Severine i biznismena Milana Lučića objavljen 2004. Taj prikaz iz potbalublja podigao je tiraž jednog beogradskog dnevnog lista, lansirao jedan hrvatski portal, ali je i stigao na “strogu listu” planetarnog broja 1 među sajtovima ovog žanra – Pornhuba. Iza tog pornića ostala je možda posljednja epidemija narezivanja diskova, ali i originalna podrška Arsena Dedića koji se žrtvi skandala obratio porukom “Koleginice, ja sam čuo da imate neki film, ali nemate muziku, pa se preporučujem.”
Prošle nedjelje ista pjevačica pojavila se u skandalu sa procurjelim fotografijama koje su povukle teorije o “oživljavanju karijere”, osveti bivšeg i ko zna čemu još.
Profesor na FDU, Aleksandar S. Janković za aktuelni slučaj oko Severinih fotografija kaže da u posljednje vrijeme potpunog pandemonijuma naslovnih strana dnevnih tabloida, kada je eksplicitno psovanje postalo stvarnost, odjedanput se pojavio bljesak iz prošlosti. Ponovo je označen porno skandal sa Severinom iako parcijalna golotinja ni semiološki ni ontološki nema veze sa porno skandalom. Međutim, kako je javnost postala nezajažljivija u plasiranju pitoresknih vijesti, postalo je prirodno da svaka poznata ženska bradavica nosi sa sobom tektonske poremećaje iako smo navikli i na svakodnevne snošaje po tabloidima.
“Moderno doba porno skandala ako ne računamo glasine je počelo od Roba Lowea, danas poprilično opskurnog glumca koji je krajem osamdesetih, poveliku VHS kameru stavio u orman i snimio odnos sa anonimnom devojkom. Dekadent i pervert Lowe je bio osuđen od javnosti ali je sve bilo jasno da kako se smanjuju kamere tako je mogućnost porno skandala postajala veća. Poslije istinskog porno skandala na jahti sa supružnicima Anderson-Jones, došli smo i do nedvosmislenog zaključka da svaki privatni porno snimak slavnih, prostom logikom mora završiti u javnosti. Otuda imamo i Severinu, prvi put, kada je tadašnji Kurir objavio desetine slika na naslovnoj i na srednjim stranama i kada je piratsko tržište eksplodiralo. Kasnije imamo u dva navrata porno uratke sa Suzanom Mančić a kasnije i sa Kim Kardashian i onda se Pandorina kutija porno snimaka zaista otvorila kao neka veličanstvena vagina tako da u stvari živimo sopstvene mizerne živote između porno skandala poluslavnih.” kaže Janković.
A to “životarenje” između dva snimka poluslavnih je sve kraće pošto profani dio industrije zabave s velikom produktivnoišću štancuje poluzvezde jer je medija sve više, a pravih zvijezda sve manje. Nasuprot tome, sve je više onih koji bi za nekoliko kvadratnih milimetara srednjih ili naslovnih strana tabloida uradili sve. Uostalom živimo u doba rialitija, a pornići su dio realnog života. Pa i tehnika je u službi čovjeka, pametni telefoni su mnogo manji od kamere Roba Lowea koja je zauzela dobar dio njegovog ormana.
Irena Škorić, hrvatska režiserka, smatra da su ljudi su voajeri. A onda je patentirana kamera, i kasnije, na radost svih i svemoćni smartfon telefon. Zabranjeno je oduvek privlačilo ljudske poglede. Dolaskom internata više ništa nije bilo isto. Sve je dostupno odmah i iste sekunde. I to većinom besplatno.
“A smartphone je snimanje, od djelatnosti znalaca, profesionalnih ili amatera, učinio popularnom aktivnošću gotovo svakoga. I snimalo se sve, pa i seks. Snimanju vlastitih ili tuđih porno filmova nisu odoljeli ni slavni, ni nepoznati ljudi. I često, željeno ili neželjeno, porno uratci pojavljivali bi se na internetu. Zašto gledati pornić tete iz menze kad se besplatno nudi pornić Severine ili neke druge zvijezde? Malom, prosječnom čovjeku Severina je nedostupna, često uzor i simbol uspjeha. A onda odjednom – ta maštarija postane dostupna jednim klikom na tastaturi kompjutera. I mašta postaje stvarnost… A je li pornić dobar ili loš, ponajprije zavisi od samog gledaoca. Fetiš slavnih toliko je jak da se snimaju i lažni porno uratci mnogih zvijezda. Sve da bi onaj mali čovjek dobio trenutak svog sna o slavi, moći, bogatstvu i pripadnosti svijetu zvijezda od kojega je u stvarnom životu tako daleko”, analizira Irena Škorić ljubav prema gledanju ljubavi slavnih.
I to je tačno jer u porno industriji, postoje dvije najpopularnije kategorije. I one su suprostavljene jer su najtraženiji prikazi iz seksualnog života ili potpunih anonimusa, ili onih od zvijezda. Onaj najveći prostor, sa profesionalcima je očigledan i smatra se glumom. Zato je i krajem osamdesetih toliko bila popularna rubrika beogradskog magazina Duga – “Moja žena, moj šampion” u kojoj su muževi slikali i slali redakciji kadrove svojih obnaženih žena.
A postoji i ono što kaže Irena Škorić- lažni porno radovi slavnih koje dubliraju dvojnici tako se autor ovoga teksta sjeća presmješnog soft erotskog filma sa devojkom koja je ličila na Lady Di, a kasnije se pojavila i “ista” Sara Palin.
Aleksandar S. Janković smatra i da valja postaviti suštinsko pitanje preciznosti termina “porno skandal”. To svakako nije namješteni egizibicionizam u rialitijima ali nije ni objavljivanje toplesa iz spavaćih soba.
“Ovo potonje je imalo najveću afirmaciju kada je nepoznati haker objavio slične toples fotografije sa iCouda poznatih zvijezda poput Scarlett Johansson ili Kate Perry. U istom ključu se pojavio i posljednji niz fotografija Severine koje je ona snimila kao selfije prije nekoliko godina. Špekulacije o tome ko je i zašto baš sad to objavio su drugorazredne u odnosu na to da je plasiranje proizvoda i proizvod nisu kompatabilni. Međutim pošto živimo u vremenu sa kojim ni mi sami nismo kompatabilni, onda smo sami krivi što pravimo sociološke i psihološke studije o bradavicama i dojkama žena na zalasku karijera. Koliko je naša percepcija stvarnosti zaista šizofrena kada na nekoliko naslovnih strana tabloida imamo trećinu vraćanja vojnog roka, trećinu razgraničenja sa Kosovom i trećinu tzv ‘porno skandala’. Kako dajemo svemu previše značaja osim našim mizernim životima, onda i ne čudi što je baš ova vijest sa Severinom obišla region. A sve smo to već vidjeli. I više od toga”.
I zaista smo se svega nagledali od onoga dana kada je maznut pornić iz Bregovićevog stana u ratnom Sarajevu. I kao što je i on sam nas prekorio – da nas je oduvek tuđi život, ili nečije genitalije interesovao više od sopstvenog. Ali s time računa industrija zabave, od reality do pornografske.
(TBT, Nedeljnik)