U rano doba automobila, trkačke staze su bile prostor za pronalaske poput apsorbera udaraca, disk kočnica i sigurnosnih pojaseva.
Nešto slično se dešava u zoru onoga što bi moglo biti doba transportnih sredstava na baterije. To se vidjelo u Cirihu kada je tišinu nedjelje probio visok, prodoran zvuk koji je poticao od trkačkih automobila na baterije koji su vozili krugove po ulicama.
Švicarska je zabranila urbane trke poslije užasne nesreće 1955. na Le Man trci od 24 sata u Francuskoj, kada je poginulo više od 80 osoba. Ali zeleni akreditivi Formule E doveli su do toga da zvaničnici podignu zabranu i Cirih je 10. juna bio domaćin serije.
Formula E, električni rođak Formule 1, prije svega je marketinška alatka, napad od 225 kilometara na sat na one koji misle da automobili na baterije nisu zabavni za vožnju.
Ali serija, koja je privukla podršku brojnih proizvođača automobila poput Renaulta, Volksvagenovog Audi odjeljenja, Mahindre iz Indije i Citroena, također je mjesto da se testiraju novi načini rješavanja izazova prijevoza na baterije: opsega, tehnologije napajanja i rješavanja problema zagrijavanja električnih vozila.
“Dobra stvar sa Formulom E je to što možete razvijati mnoge stvari koje ćete potom prenijeti na vozila koja će ići po putu”, kaže Sebastiane Bouemi, vozač za Renaultov tim. On kaže da je transmisija u Renault Zoe, kompakt sa opsegom od 240 kilometara po punjenju, zasnovana na dizajnu Formule E.
Kompanija ABB, proizvođač električne i industrijske opreme sa sjedištem u Cirihu, glavni sponzor Formule E, demonstrirala je tehnologiju kojoj je potrebno svega osam minuta da napuni sa dovoljno struje bateriju koja će trajati 200 kilometara vožnje.
Ali stanica za punjenje sa šest ovih visokonaponskih punjača bi toliko opteretila strujnu mrežu da bi izazvala prekid struje i otopila obične kablove, kaže Ulrich Schpishofer, izvršni direktor ABB-a.
ABB ima ambicije da postane globalni lider kada je riječ o stanicama za punjenje električnih automobila i na seriju gleda kao na način da dobije podršku javnosti za infrastrukturne investicije.
Malo prije početka trke, ekipe u pitu su lopatama ubacivale suhi led u cijevi za vazduh kako bi se rashladile baterije trkačkih automobila.
Neki su automobile od sunca štitili suncobranima.
BMW, koji će se kao proizvođač takmičiti naredne sezone, odredio je isti inženjerski tim koji radi na njihovim i Series vozilima na baterije da dizajniraju tehnologiju za Formulu E.
“Njihovo iskustvo utjecat će na to šta će dalje raditi u proizvodnji”, kaže Jens Markart, direktor moto spota u BMW-u.
Tim je razvio motor za narednu sezonu koji je upola lakši i tri puta manji od motora prethodne generacije a performanse su mu dva puta bolje, rekao je on. Motor je previše skup za masovnu proizvodnju ali se iskustvo rada na njemu može prenijeti i na komercijalne automobile.
Svi timovi Formule E koriste istu bateriju i koriste dva automobila tokom trke, prebacujući se na drugi kada prvi ostane bez struje.
Promjena automobila odražava najveći problem kod električnih vozila: ograničen opseg i sporo punjenje.
No iduće sezone, automobili će dobiti efikasnije baterije koje će potrajati cijelu trku od 100 kilometara.
Kako najbolje iskoristiti ograničene elektrone ostaje ključno pitanje za Formulu E. Što više timova radi na softveru i mehanizmima čuvanja energije kada automobili uspore na krivinama, više će struje imati na ravnim delovima.
“Poenta trke je čuvanje struje”, kaže Paul Fickers, direktor inženjeringa za tim koji sponzoriše NIO, kineski startup za električna vozila.
(TBT, NYT)