Vlada Federacije BiH poništila je Javni konkurs za izbor i imenovanje direktora Financijsko – informatičke agencije, objavljen u “Službenim novinama Federacije BiH” – broj 91/20 od 16.12.2020. godine i u dnevnim listovima “Dnevni avaz”, izdanje od 16.12.2020. godine. Na ovaj konkurs prijavilo se 8 kandidata i sa svima je obavljen intervju od strane Komisije koju je imenovala Vlada. Komisija do danas nije objavila niti informirala na bilo koji način kandidate sa kojima je obavila intervju o rezultatima intervjua. Nakon toga Vlada Federacije poništava ovaj konkurs, a da nije navela razlog zašto je donesena takva odluka. Istovremeno sa poništavanjem konkursa razrješava dužnosti aktuelnog direktora Seda Mahmutovića i imenuju kandidatkinju koja se prijavila na konkurs Irmu Borovac na period od 3 mjeseca. Cilj i pravni smisao ovakve odluke je nejasan i u suprotnosti je sa načelima jednakosti i ravnopravnosti učesnika u konkursu. Diskriminacija ostalih kandidata koji su se prijavili na ovaj konkurs je evidentna i neosnovano data pozicija vd direktora (Irmi Borovac) na period od tri mjeseca u toku provođenja konkursne procedure. Sve ovo upućuje da se ova pozicija „štima“ vd direktorici Irmi Borovac.
U ponovljeno konkursu Vlada Federacije BiH mijenja kriterije za izbor i nezakonito utvrđuje dodatni način ovjere diploma o završnom studiju. To se odnosi na pravne norme koje upućuju na to da se uslovi konkursa ne mogu mijenjati u toku procedure izbora. Također Vlada Federacije izvan okvira svoje nadležnosti propisuje i načine ovjere dokumenata bez pravnog osnova i time nezakonito poništava ovjere nadležnih organa koji su za isto ovlašteni.
Kome je u cilju da se na ovu bitnu poziciju imenuju kandidat na nezakonit načini i koji uživa bezrezervnu podršku stranačkih tajkuna. Smisao se može naslutiti u pokušaju određenih organizovanih stranačkih mešetara koji žele preko „svoga direktora“ da uspostave „nezakonitu“ kontrolu finansijskog stanja i aktivnosti preduzeća, kao i stanje bankovnih račune i transakcija građana Federacije BiH. Od osnivanja ova institucije je pod teretom enormnog nepotizma, koji se odnosi na to da su tu uposleni mnogobrojni članovi porodice, premijera, ministara, članova upravnog odbora i dr. Također i mnoge nabavke i finansijske transakcije su upitne, jer se većina procesa nabavki odvijala bez javnog poziva, odnosno putem ugovora o dijelu. Ova institucija sa ovakvim načinom rada predstavlja „oazu“ za izvlačenje novca. Što je u suštini apsurd, jer je jedna od ključnih nadležnosti FIA-e „spriječavanje pranja novca“ i kontrola završnih godišnjih računa. Jedna od mnogih nerazjašnjenih pravnih radnji je i način osnivanja FIA-e. Današnja FIA je osnovana Zakonom o finansijsko informatičkoj agenciji („Službene novine Federacije BiH, broj 80/11). U članu 20. ovog zakona je propisano da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju sa radom Agencija za finansijske, informatičke i posredničke usluge d.d Sarajevo i Agencija za pružanje financijskih, informatičkih i posredničkih usluga d.d. Mostar (AFIPi FIP). AFIP i FIP su bili dužni u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona pripremiti potrebne finansijsko-računovodstvene izvještaje radi upisa u registar koji jasno specificira osnivački kapital Agencije i sve druge potrebne finansijske pokazatelje i izvršiti reviziju finansijskih izvještaja. Postoje opravdane sumnje da do danas navedeni finansijski izvještaji nisu urađeni u skladu sa zakonom niti je izvršena revizija istih. Pored navedenog nikad nije izvršena likvidacija AFIP-a i FIP-a kao d.d. društava u nadležnim sudovima, odnosno ova d.d društva i dalje pravno egzistiraju. Pitanje je ko je dozvolio nelegalnu registraciju današnje FIA-e a da nije ispoštovao odredbe člana 20 Zakona o finansijsko-informatičkoj agenciji. Pored navedenog postoje i druga pitanja koja se odnose na stanje finansijskih računa i sredstvima AFIPi FIP koje su ugašene (bez postupka likvidacije) a o kojima se po zakonu upravlja FIA. Postoje i određena saznanja da se baze podataka – individualni povjerljivi podaci privrednih preduzeća iz godišnjih finansijskih izvještaja nezakonito ustupaju trećim licima.
Sve ovo ukazuje da je nekom mnogo stalo da imenuje svog „podobnog direktora“, da sve nezakonite radnje prikrije.
Postojeća Vlada FBiH, nema moralni kapacitet da aktuelna imenovanja provede u skladu sa zakonom, te je neophodno da međunarodne institucije koje se bave sprečavanjem pranja novca i korupcije nadziru sva slična imenovanja.
(TBT, Istraživački tim)