Piše: Eliane Glaser, thebosniatimes.ba
Decenijama vozim bicikl – na fakultet, na posao, na žurke. Vrtjela sam pedale u visokim potpeticama i sa smiješnim šljemom, noću izbjegavala mačke u pijanom i euforičnom spustu niz puste ulice. Vozila sam dok jednom rukom pridržavam haljinu na preklop, sa suknjom uvučenom u čarape ili vezanom u čvor. Padala sam na semaforu, jer mi se suknja zakačila za sic. Sudarala sam se s banderama, jer sam se divila procvjetalom drveću. Nosila sam trubu i veliku saksiju sa biljkom u korpi, a baterijsku lampu u zubima. Balansirala sam s kesama iz radnje na ručkama volana i udarala se koljenom u stomak dok sam bila trudna. I mnoge sam vožnje provela bijesno nastavljajući svađu poslije okršaja s taksistima.
Muškarac na biciklu je samo neki tip koji okreće pedale, ali žena na biciklu uvijek djeluje politički, nezavisno, obrazovano, šokantno sportski ili sumnjivo drsko. U svojoj dopadljivoj, informativnoj i dobro istraženoj knjizi Hannah Ross priča o tome kako su takva značenja – ponekad rado usvajana, ponekad patrijarhalno nametana – pripisana nečemu što bi trebalo da bude samo najefikasniji način prijevoza od tačke A do tačke B.
Historijski dijelovi ove knjige su posebno zanimljivi. Izum drvenih velosipeda 1860-ih i modela sa velikim prednjim točkom 1870-ih, otvorio je nove horizonte putovanja i rekreacije. Krajem 19. stoljeća dolazi do globalnog „biciklističkog buma“: bilo je svadbi na biciklu, pa čak i krštenja sa bebom i babicom na čuvenom tandemu.
Žene su bile aktivne sudionice nove ciklomanije: američka feministkinja Susan B Anthony zvala je bicikle „mašinama slobode“ koje su učinile „više za emancipaciju žena nego bilo šta drugo“. Mnoge su bile iz više klase: vojvotkinja od Somerseta uživala je s prijateljima u noćnim vožnjama po Londonu, dok su im put osvjetljavali kineski lampioni. Biciklistički klubovi samo za žene nicali su širom UK i SAD, iz zabave i filantropije: biciklističko udruženje Maubri, osnovano 1892, osiguravalo je bicikle zaposlenim ženama.
Bilo je otpora. Pionirke su u prolazu gađane ciglama, jajima i trulim povrćem. Protivnici su tvrdili da vožnja bicikla vodi u neplodnost, muškobanjasto držanje ili promiskuitet: Rober Dickinson, američki ginekolog, tvrdio je da žene namještaju sic tako da „izazovu frikciju klitorisa i usmina“. Ženski volan koji diktira uspravan položaj – nimalo aerodinamičan – bio je dizajniran zato da žene ne bi dobile „biciklističku grbu“. Satirični magazin Puck objavio je karikaturu namrštene žene u vožnji sa upola manjim muškarcem posađenim na volan; naslov je glasio: „Nova Žena vozi svoga muža“.
Kampanja je bila naročito žestoka oko prava da se nose pantalone. „Društvo za racionalno odijevanje“ ukazivalo je na opasnost da se suknja zapali ili povuče ženu pod konjsku zapregu. Tokom 1850-ih, počela je da nosi lepršave šalvare poznate kao „haljina slobode“. Jedna revoltirana žena u pismu Dnevnom Amelia Jenks Bloomer telegrafu osudila je one koje su „pored degradacije vožnjom bicikla, dodatno sebe lišile ženstvenosti čineći to u muškoj odjeći“.
Biciklistički klubovi Klarion, povezani sa socijalističkim nedeljnikom istog naziva, od početka su bili otvoreni za žene. Christabel i Sylvia Pankhurst su bile „klarionete“ i biciklom su raznosile letke i organizirale skupove. Akcije Ženske društvene i političke unije također su izvođene na točku, uključujući i „poštanski skandal“ iz 1913, kada su sufražetkinje sipale mastilo i zapaljive tečnosti – ponekad uz pomoć unutrašnje gume bicikla – u ulične sandučiće za poštu.
Vožnja bicikla oslobodila je žene za istraživanja i aktivizam. Američka imigrantkinja Annie Kopchovsky, Jevrejka iz Letonije, krenula je 1894. iz Bostona na put oko svijeta. Radila je u prodaji oglasa za dnevne novine, pa je svoju avanturu financirala reklamnim panoima na biciklu. Izazivala je burne osude – ne samo što je ostavila muža i djecu, već je put ponekad skraćivala vozom – ali je postala svjetska senzacija pod novim imenom, Annie Londonderry. Na izmaku mode biciklističkih tura autorka putopisa Dervla Murphy otisnula se 1963. na vožnju biciklom od Dunkirka do Delhija.
Tu su i trkačice kao što je Tessie Reynolds koja je u svojoj 16. godini, 1893, oborila rekord trase Brighton-London-Brighton u muškim vunenim pantalonama do koljena; ili Beryl Burton, zvana „jorkširska domaćica“. U mješovitoj trci 1967. Burton je vozila protiv muškog favorita k Mikea McNamarae koji je želio postaviti novi rekord. U jednom od najlegendarnijih trenutaka u historiji biciklizma, Beryl je preuzela vodstvo i dok ga je obilazila, ponudila ga je bombonima (uzeo je i zahvalio se). Rekord je bio njen.
Živopisne junakinje naseljavaju ovu knjigu: tokom 1990-ih, američka planinska biciklistkinja Missy Giove istakla se ne samo svojim neustrašivim turama – u karijeri je imala čak 38 prijeloma kostiju – već i svojim tetovažama, pirsinzima i amajlijama, među kojima je bila i osušena pirana na ogrlici, kao i pepeo voljenog psa kojim bi zaprašivala grudi prije svake trke.
Ove priče su me podsjetile koliko naše društvo u pitanjima rodne jednakosti vozi unazad. Restrikcije iz prošlosti su nam poznate, ali ne znamo dovoljno o sjajnim primjerima prkosa. Ženski biciklizam danas obilježavaju mnoga postignuća, ali i seksistički nemar i inhibicije nametnutih tjelesnih uzora.
U 1880-im, oko trećina bicikala u Britaniji i Americi bila je u vlasništvu žena. Taj udio je danas smanjen. Sudeći po analizi ministarstva za transport, muškarci kreću na put biciklom triput češće nego žene i putuju četiri puta dalje. Kao sport, ženski biciklizam je osujećen malobrojnijim trkama i skromnijim nagradama, sponzorstvima i medijskim interesom. Žensko učešće na trci Tour de France ograničeno je na jednodnevni događaj. Čak i odložena Olimpijada u Tokiju, koja je trebala bit rodno najravnopravnija dosad, još uvijek ima manje žena prijavljenih za biciklističke trke. Bivša olimpijska biciklistkinja Nicole Cooke tugovala je 2017. za „sportom koji vode muškarci, za muškarce“.
Ross ističe inspirativne pokušaje da se savlada nedovoljna zastupljenost žena u ovom sportu – od Amerikanki meksičkog porijekla koje na točku ponovo osvajaju svoj kvart u Los Angelesu, do napora da se sastavi ženski trkački tim u Saudijskoj Arabiji i neprofitne organizacije Africa Rising iz Ruande koja regrutuje crne žene širom kontinenta za bavljenje biciklizmom. Ali pred nama je još uvijek dug put.
/Prikaz knjige: Hannah Ross, „Revolutions“, The Orion Publishing Group, 2021./
(TBT, The Guardian)