„ISTE SMO KAO VI“! Revolucija u islamskoj modi baca raspravu oko burkinija u drugi plan

01.10.2016. u 10:17

LIFESTYLE


„Mi poručujemo da smo skromne i volimo se pokriti. Ali volimo i modu. Ovo je jednostavno moj stil. Prihvatite to“, kaže Soeira.


FOTO: (AA)

Model je u svojoj odjevnoj kombinaciji, u kameru gleda s blagim nagovještajem osmijeha, glavu drži uspravno i fotograf kreće s blicanjem.

Ali na ovom snimanju na azijskom dijelu Istanbula, besprijekorno dotjerani modeli rado su prigrlili zapadnjački stil.

Svi nose mahrame i širu odjeću na snimanju za jedan od  najbrže rastućih sektora industrije – skromnu, ali trendovsku islamsku modu.

Istanbul se pozicionira kao središte ove industrije u razvoju koja je u zadnjim decenijama, prema podacima Islamskog vijeća za dizajn i modu sa sjedištem Dubaiju, dosegnula vrijednost od skoro 500 milijardi $.

„Modanisa“, turski online maloprodajni lanac odjeće za muslimanke, krenuo je sramežljivo 2011. a danas predstavlja jedno od najvećih imena na tržištu. U ponudi ima više od 30.000 proizvoda – od tunika za svaki dan preko večernjih luksuznih toaleta do sportske odjeće i asesoara – 300 brendova i vrši isporuke u 75 zemalja.

Firma sebe naziva „prvom online modnom i šoping web stranicom za žene koje su odane skromnom načinu odijevanja.“

Izvršni direktor „Modanise“ Kerim Ture kaže da je u proteklim godinama ponuda bila jako slaba te religijski konzervativne djevojke nisu imale izbora nego nositi istu odjeću poput svojih majki.

„Ako se to dešavalo u Turskoj gdje 99% stanovništva čine muslimani, pitali smo se kakva je situacija širom svijeta“, dodao je. „Tako smo započeli svoj online biznis.“

Iznenadilo ga je nedavno ludilo u strogo sekularnoj Francuskoj oko prava muslimanki na nošenje burkinija, kupaćeg kostima koji pokriva sve osim šaka, stopala i lica.


'Iste smo kao vi'

Sud u Francuskoj je na kraju odlučio da je zabrana nošenja burkinija u 30-ak gradova „očito nezakonita“ i da predstavlja kršenje temeljnih prava.

Za Turea, burkini nije simbol nego izbor. „Teško mi je shvatiti da se zemlja, koja snažno zagovara slobodu kao jedan od svojih osnovnih principa, može protiviti muslimanskog kupaćem kostimu“, rekao je.

U katalogu njegove firme može se pronaći veliki izbor „zatvorenih kupaćih kostima“ s početnom cijenom od 40 eura, a zanimljivo da je prodaja burkinija skočila u vrijeme rasprave za 15 do 20% u Francuskoj, a za 30% u Holandiji. Prema podacima Dinarstandarda, procjenjuje se da će do 2020. godine trošenje novca na muslimansku odjeću porasti na 327 mlrd. dolara sa 230 mlrd. dolara iz 2014.

Istanbul je u maju bio domaćin prvog konzervativnog fashion weeka na znamenitoj željezničkoj stanici Haydarpasa te na ovaj način predstavio svoje tržište koje se neumoljivo širi.

Fashion week je održan u organizaciji Franke Soeirae iz Indonezije, još jednog središta islamske mode.

Kao globalni konsultant za skromne modne trendove, odlučila je prije 3 i po godine preseliti u Istanbul čija pozicija u Evropi i Aziji daje svemu posebnu dimenziju.

Izbor skromne odjeće sa stilom nema za cilj poručiti ženama da se pokriju nego pokazati da „smo mi iste kao vi... ne želimo biti isključene, ne želimo izgledati drugačije“, rekla je noseći elegantan crni hidžab.

„Mi poručujemo da smo skromne i volimo se pokriti. Ali volimo i modu. Ovo je jednostavno moj stil. Prihvatite to“, kaže Soeira.

Osman Ozdemir, turski dizajner skromne mode, je stalni dizajner za Modanisu, ali također radi za nekoliko drugih firmi.

„Vjerujem da će Istanbul nametati trendove u islamskoj modi“, kaže. Uključuju se čak i veliki luksuzni brendovi.“

Početkom godine je čuvena talijanska modna kuća Dolce & Gabbana izbacila prvu liniju hidžaba i abaja, od kojih neke s ekstravagantnim uzorkom, za muslimanske kupce na Bliskom istoku.

Iako je Turska konstitucionalno sekularna država, vladajuća AK partija čiji je suosnivač predsjednik Recep Tayyip Erdogan, zagovara ukidanje zabrane muslimanskih marama otkako je stupila na snagu 2002.

2013. Turska je ukinula dugogodišnju zabranu nošenja hidžaba u državnim institucijama. Prošli mjesec je vlada prvi put dozvolila policajkama da nose marame ispod službenih beretki.

U konzervativnoj istanbulskoj četvrti Fatih, modni dućani s islamskom odjećom i reklame skromnih modnih trendova mogu se vidjeti na svakom koraku.


'Islamski Versace'?

„Pokrila sam se prije 3 godine. Nisam se željela odijevati poput moje majke jer je u prošlosti izbor odjeće za pokrivene žene bio zaista ograničen“, rekla je 16-godišnja Seyma. „Sada bez muke nađem šta god poželim.“

Turisti s Bliskog istoka također dolaze kupovati u Istanbul.

„Nađem mnogo toga: haljine za svaki dan, pantalone, majice i druge komade odjeće“, kaže Dalia, mlada žena iz Saudijske Arabije. „Dođem bez ičega i ovdje sve kupim.“

Ipak, ovaj trend se ne sviđa svim muslimankama te modu posmatraju kao zapadnjačko sredstvo da od njih naprave žrtve konzumerizma.

„Islam teži formiranju skromnog muslimanskog identiteta koji potiče na potrošnju u skladu s potrebama“, kaže Hulya Sekerci, aktivistkinja Asocijacije slobodnog mišljenja i prava na obrazovanje, Ozgur-Der.

„Nasuprot toga stoji moda kao opaki krug koji zagovara pretjerano trošenje. Zato smo mi protiv mode i modnih događaja“, kazala je.

Hakan Yildiz, profesor političkih nauka na Univerzitetu Bosphorus u Istanbulu, kaže da se modni dućani u Turskoj primijetno množe.

Ali „treba proći barem jedna generacija da vidimo u šta će sve ovo izrasti“, kaže i dodaje da će trebati „još najmanje 20 godina kada će biti jasno hoće li se roditi Versace islama.“


(TBT, W.B.)