VIJESNICI REVOLUCIJE U ISLAMSKOJ MODI Yeginsu: Istanbul želi postati islamska prijestolnica mode

06.02.2018. u 23:38

KOLUMNA

Umjerenost gubi od šarene i glamurozne odjeće na muslimanskom tržištu

Piše: Ceylan Yeginsu, thebosniatimes.ba

Visoke i elegantne manekenke koje koračaju pistom uz ritmove house muzike s marokanskim prizvukom porijeklom su iz Rusije i istočne Evrope. Mogle bi da pokazuju najnovije modne trendove u Parizu ili New Yorku, ali one su ovdje, u Istanbulu, i nose visoke potpetice, lepršave tunike i raznobojne mahrame na glavi.

Ova modna revija, dio Sedmice umjerene mode u Istanbulu, održana je na željezničkoj stanici iz osmanskog perioda, sa staromodnim vozovima i starim prtljagom kao dekorom.

Ovo nije islamska moda Rijada ili Kabula, niti je tamna i turobna odora kakvu zamišljaju na Zapadu. Islamska moda je ovdje šarena, kreativna i vesela. Također je ogroman biznis.

"Počinjemo da preovladavamo", kaže Dina Torkia, muslimanska modna blogerka iz Londona; ona nosi mahramu na glavi i okružena je obožavaocima koji se nadaju fotografiji s njom." Postoji mnogo nas, mladih muslimanki, koje nose hidžab, i ta moda nam se sviđa."

Istanbul želi postati islamska prijestolnica mode, a ta ambicija odražava način na koji se tursko društvo preobrazilo pod islamističkom vlašću predslednika Recepa Tayipa Erdogana.

Pod starim, beskompromisnim sekularnim sistemom u Turskoj, hidžab, odnosno mahrama za glavu, bio je simbol zaostalosti i zabranjen u državnim prostorijama i školama. Nedavno je Turska prvi put odobrila pripadnicama policije da nose hidžab na poslu.

Pošto više nije predmet poruge u Turskoj - uz podršku islamističke vlasti - mahrama je pokrenula islamsku modnu revoluciju, uz koju idu i modne kuće, časopisi, bloggeri i zvijezde Instagrama. Moćne žene iz regiona, kao što su Erdoganova supruga Emina i Šeika Mozah, supruga bivšeg katarskog emira, postale su modne ikone mladih konzervativnih žena.

"Svi su bili zbunjeni riječima 'muslimansko tržište'", priča Kerim Ture, koji je ranije bio zaposlen u tehnološkoj industriji, a sada vodi islamsku modnu kuću "Modanisa", baziranu u Istanbulu. "Crne burke. To je bio stereotip."

Ture zapošljava nekoliko kreatora, i ima sklopljen partnerski ugovor sa robnim markama u Dubaiju i Maleziji. Popularne boje ovih dana su žuta i bebi-plava, kao i maskirne i tropske šare.

"Naš glavni cilj je da se žene bolje osećaju", ističe on. "Da osjećaju glamur i sjaj iznutra, čak i kad su pokrivene."

Ture je organizovao istanbulsku Sedmicu umerene mode, prestižni događaj održan na željezničkoj stanici u maju, prvi tog tipa u gradu. Dizajneri širom islamskog svijeta pokazali su tamo svoja djela.

Među njima je bila i Loubna Sadok, sredovječna muslimanka koja živi u Amsterdamu i nosi hidžab od prije nekoliko godina.

"Bila sam na vjerskom putovanju, i željela sam imati više mira u životu", rekla je ona.

Njena nova modna osviještenost ipak nije dugo trajala. "Ja imam drugačiji stil života", priča ona, spominjući bikinije i kafiće. "No, i dalje sam religiozna. Još se molim i pokrivam se kad idem u džamiju."

Muslimanski modni kreatori u suštini pokušavaju odgovoriti na jedno jedino pitanje: da li žena može pratiti modne trendove a istovremeno ostati vjerna svojoj religiji?

Loubna Sadok tvrdi da su pravila za islamski stil oblačenja bila jednostavna. "Nema razlike između umjerene mode i mainstream mode", kaže ona. "Samo se neke stvari moraju podesiti, kao što je dužina i širina. Ne bi trebalo da se vidi koža, i ne bi trebalo biti tijesno. I to je to."

Ali dok se sekularni Turci boje da religija polako ulazi u svakodnevni život, konzervativni muslimani iz Turske boje se suprotnog - da islam postaje razvodnjen.

Mala grupa konzervativnih muslimana protestovala je ispred mjesta održavanja revije vičući: "Bog je velik!" Jedan od demonstranata rekao je okupljenima da u Kur'anu jasno piše da žene trebaju nositi veo, i izrazio je žaljenje što su Božje zapovijesti postale "alatka za nemoral zvani moda".

Neki komadi odjeće na reviji prelazili su tradicionalne granice: odjeća koja se pomalo pripija uz tijelo, odjeća koja pokazuje malo kože, pokoji dekolte...

"Dužine su se skratile, sve je postalo uže", kaže tridesetosmogodišnja Gamze Ucar, čija porodica se bavi tekstilnim biznisom, i vjeruje da je neka odjeća koja se danas nosi u suprotnosti sa islamskim pravilima. „Pantalone su svuda."

Dok je tržište za modernu islamsku odjeću raslo proteklih godina, mainstrim kreatori su tražili svoj dio kolača. "DKNY" i "Tommy Hilfiger" kreirali su ramazanske kolekcije, dok "Dolce & Gabbana" prodaje abaje, dugački spoljni dio odjeće, za više od dvije hiljade dolara po komadu.

Nour Taguri, američka novinarka koja je rekla da želi biti prvi TV voditelj sa hidžabom u SAD, kaže da često dobija mailove od kršćanki koje kažu: "Sviđa nam se odjeća, ali nismo muslimanke."

Njen odgovor glasi: "U redu, možete je nositi. I vi je možete nositi samouvjereno."

(TBT, NYT,  Autori Tim Arango, Caylan Yeginsu i Safak Timur)