EVROPSKA ZELENA TRANSFERZALA Istinita priča o Orient Expressu, najslavnijem vozu u historiji željeznice

13.11.2017. u 01:19

TEME

Kakav je bio pravi Orient express, zbog čega se oko njega stvorio oreol misterije i intrige i koja je njegova konačna sudbina?


FOTO: (Wikipedia)

Za većinu ljudi Orient express je više ideja nego opipljiv entitet. Njegov postojanje najpribližnije nam je kroz fikciju i film: Herkul Poaro je u njemu riješio svoj najpoznatiji slučaj, dama Alfreda Hithoccka je nestala iz njega, a James Bond ga je vozio od Istanbula do Londona.

Sada nam reditelj Keneth Branagh na velike ekrane ponovo donosi priču o legendarnom vozu u rimakeu čuvenog filma “Ubistvo u Orient expressu” iz 1974. godine.

Ali kakav je bio pravi Orient express, kako je postao tako misteriozan i intrigantan i koja je njegova konačna sudbina?

Sin uglednog belgijskog bankara, Georges Nagelmackers, je 1865. godine prvi put zamišljao “voz koji bi obuhvatio kontinent, jureći po metalnim šinama više od 1500 milja”, piše E. H. Cookridge u svojoj knjizi “Orijent express: život i vrijeme najslavnijeg voza u historiji”. Prilikom putovanja u Ameriku, Nagelmackers je bio svjedok mnogih željezničkih inovacija u toj zemlji, a jedna od njih, luksuzni vagon za spavanje, bila je ključna za Nagelmackersovu odluku da po povratku iz Amerike ostvari svoju viziju.

Godine 1883, nakon niza pehova, finansijskih problema i poteškoća u pregovorima sa različitim nacionalnim željezničkim kompanijama, Nagelmackersova Međunarodna kompanija vagona za spavanje uspostavila je put od Pariza do Istanbula, tadašnjeg Konstantinopolja. Voz, nazvan "Express orijenta", krenuo je sa Istočne stanice u Parizu ka Istanbulu, preko Strazbura, Munhena, Beča, Budimpešte, Bukurešta, Beograda i Plovdiva. Svi pogledi okupljenih građana bili su uprti u uglačanu parnu lokomotivu iza koje su se nalazila čak dva vagona za spavanje, jedan vagon-restoran i dva vagona za prtljag. To je bio prvi luksuzni voz u Evropi, prava palata na šinama. Iako je putovanje od Pariza do Istanbula trajalo gotovo 68 sati, ono je vrlo brzo postalo veoma popularno među evropskom aristokratijom, čak i kada mu je 1891. ime zvanično promijenjeno u "Orient express".


(TBT, N.G.)