U SJENCI SLAVNOG BRATA: Da li je Mozartova sestra zapravo bila najveći talenat u porodici?

06.11.2017. u 04:13

KULTURA

Priča o Mariji Ani je priča o zaboravljenim ženskim kompozitorima 18. stoljeća, čija djela nisu sačuvana ni vrijedovana. Ostali su samo nagovještaji


FOTO: (Profimedia)

Baš poput svog pet godina mlađeg brata, Marija Anna Mozart bila je čudo od djeteta i široko priznata kao jedan od najboljih pijanista svoje generacije. Međutim, spletom čudnih okolnosti, nikada nije dostigla slavu svog brata.

“Pišem ti sa erekcijom na glavi i plašim se da ne zapalim kosu”, napisala je Nanerl Mozart svom bratu Volfgangu Amadeusu. Ono što je predstavljalo erekciju, odnosno što je bilo podignuto, bila je velika frizura koju su podigli na njenoj glavi neposredno prije nego što je počela pozirati za porodični portret.

Upravo na tom portretu, koji se nalazi u Mozarthausu, tj. u Volfgangovom stanu u Beču, nedaleko od ulaznih vrata, brat i sestra sjede za klavirom dok isprepletenih ruku oboje sviraju.

Malo ko zna da je Mozart uopće imao sestru, a još manje da je ona bila izuzetno talentirana, ako ne i talentiranija od svog slavnog brata.

Marija Ana Mozart, koju su od milošte zvali Nanerl, bila je pet godina starija i jedina sestra Volfganga Amadeusa Mozarta. Rođena je u Salzburgu 30. jula 1751. godine i bila je čudo od djeteta, baš kao i njen mlađi brat.

Više od tri godine, Marija Ana Mocart je sa bratom gostovala po mnogim evropskim metropolama, od Londona i Pariza, do Minhena i Beča, i bila zapažena kao jedna od najboljih pijanistkinja svoje generacije.

Kada je imala samo sedam godina, njen otac Leopold Mozart, dvorski muzičar, počeo ju  je da učiti svirati čembalo, a ona je baš poput svog brata bila u stanju  izvoditi najzahtjevnije muzičke komade i napisati note za gotovo svaku kompoziciju koju bi čula.

Međutim, Marija Anna je sa svojim bratom išla na turneje sve do svoje 18 godine, budući da je u to vrijeme samo djevojčicama bilo dozvoljeno da nastupaju javno, dok je za djevojke i žene to već značilo gubitak reputacije.

Iz tog razloga, kada je postala punoljetna, Marija Anna je ostala u Salzburgu, dok su Volfgang i Leopold nastavili sa evropskom turnejom.

Ipak, usprkos svemu tome, ona nije nikad odustala od svojih snova. Pisala je muziku i slala svoje kompozicije ocu i bratu. Volfgang ih je prozvao 'predivnima' i podsticao je da nastavi pisati još više, ali koliko je poznato, otac nije ništa komentarirao.

Za razliku od Volfganga, koji se često oglušavao o očeve želje i zapovijesti, Marijana, kako su je još nazivali, je bila potpuno pod očevim uticajem. Iako je bila zaljubljena u Franca d`Ipolda, kapetana i profesora, zbog očevog neslaganja sa njenim izborom, prekinula je sve veze sa Francom. Volfgang je tada pokušao ohrabriti da se suprotstavi ocu i izbori za sebe, ali nije u tome uspio. Marijana se udala za bogatog magistra Johana Baptista Franaca fon Betholda, sa kojim je živjela u malom austrijskom selu, 25 kilometara od svoje porodične kuće u Salzburgu. Njen muž bio je dvostruki udovac i imao je petoro djece iz prethodnih brakova. Marijana se o njima veoma dobro brinula, a rodila mu je još troje – Leopolda, Žanet i Mariu.

Nije poznato da li se nastavila baviti muzikom. Nikada nikome nije pokazivala svoje kompozicije. Možda ih je uništila, a možda ih je i svijet pogrešno pripisao njenom bratu.

U tadašnje vrijeme žene se nisu ohrabrivane da komponiraju ili izvode muziku, iako je Volfgang pisao da niko nije znao tako dobro da izvodi njegovu muziku kao njegova sestra, a otac ju je opisao kao 'jednu od najvještijih izvođača u Evropi', sa 'savršenim uvidom u harmoniju i modulacije'.

Njen suprug je preminuo 1801. godine, a ona se potom vratila u Salzburg, gdje je radila kao profesor muzike. Bila je lošeg zdravlja, zbog čega je oslijepila 1825. godine. Četiri godine kasnije 29. oktobra 1829, Marija Ana Mozart umire u svojoj 78. godini. Sahranjena je na groblju Svetog Petra u Salzburgu.

Priča o Mariji Ani je priča o zaboravljenim ženskim kompozitorima 18. stoljeća, čija djela nisu sačuvana ni vrijedovana. Ostali su samo nagovještaji.


(TBT, N.G.)